Nu är bloggflytten klar

GymGlam har flyttat till carolinenilsson.se och nu är det lättare att hitta övningarna i övningsbanken (alla övningar har videos nu). I menyn hittar du även träningsprogram, artiklar med mera.

Jag håller på att uppdatera vidare, alla saker är inte riktigt klara, saknas en del blogginlägg till exempel.

Men alla övningar och träningsprogram är på plats, och det mesta av allt annat.

Min förhoppning med bloggflytten och uppdateringarna är att det ska gå lättare och snabbare att hitta träningsinspiration.
/Caroline


8 år

8 år sedan jag blev mamma, helt klart den största livsstilsförändringen i mitt liv. Till det bättre. Jag är väldigt glad och stolt över att få vara Vidars mamma, snacka om tur.

Vi började dagen med födelsedagssång, presenter, frukost och tårta. Firandet kommer att fortsätta i dagar nu med kalas och allt. Barn ska firas ordentligt tycker jag, minns själv hur stort det vara att fylla år som liten. /Caroline


Trött i ländryggen av marklyft?

Fråga: Upplever att jag blir trött i ryggslutet när jag tränar marklyft, kan jag träna på ändå? Ska jag jobba med färre repetitioner eller minska vikten?

Svar: Den vanligaste anledningen är svag core. Det behövs en stark ”korsett” för att hålla kroppen i rätt position och dessutom bra uthållighet för att orka hålla kroppen framåtlutad i många repetitioner. Kör med lättare vikter eller färre repetitioner. Du kan dela upp ett set i flera kortare set, om du tänker att du ska göra ett set med tolv repetitioner kan du göra 3 + 3 + 3 + 3 eller 4 + 4 + 4. Lägg in kortare ståvila (du behöver inte lägga ned stången) efter 3-4 repetitioner. Marklyft en bra övning även om man inte tränar tungt, rörelsemönstret är bra för kroppen och ju fler marklyft du gör – desto starkare blir du. Givetvis är det bra att också träna coreträning för att stärka ”korsetten” på sikt.

Den som är gravid och upplever ont i ländryggen gör det vanligtvis på grund av hormonet relaxin som mjukar upp skelettet (för att bäckenet ska kunna utvidgas i samband med förlossning), det börjar redan under första trimestern. Hormonet ger hög skaderisk och därför är det viktigt att sänka vikterna och gravidanpassa, annars kan man få besvär som varar i år efter graviditeten. Så, även om man kanske vill ”köra på” under graviditeten (det är vanligt att få uppfattningen ”alla andra gör så” – är det bättre att anpassa träningen så det inte gör ont.

Så, lättare vikter och böj lite mer på benen i marklyft även vid graviditet. Marklyft en bra övning för dina muskler även om övningen tränas med lättare vikter/fler pauser/färre repetitioner – och det handlar om en begränsad period. Efter graviditeten och när kroppen är redo kan du lasta på igen.
/Caroline


Dags för skolstart

Det blir bara fler och fler skolbarn i den här familjen. Någon här hemma har räknat ned till 21 augusti ända sedan informationskvällen som var i maj. Dessutom har hon ju en storebror på skolan som hon varit med och lämnar och hämtat i ett par år nu.

Nu är den stora dagen här med traditionsenligt ballongsläpp och allt. Vädret bjöd på strålande sol och blå himmel, stämningsfullt.

Själv ser jag fram emot vardagslunken nu efter alla sommarlovsveckor. En underbar svensk sommar som jag kommer att minnas som en av de bättre tror jag, eller så kanske det känns efter varje sommar?
/Caroline


5 år och fin eller stark?

Barn och idrott ligger mig varmt om hjärtat så klart (det är ju bland annat därför jag har utvecklat barndansapparna).

Jag tycker att barn ska skolas in i idrottslivet precis som på förskolan. Ju förr desto bättre. För att barnet ska lära sig att uppskatta idrott så är det viktigt att vara med och stötta som förälder under de första åren. (Alltså inte bara dumpa ungen i en idrottshall och dra.)

Jag skulle kunna rabbla upp hur mycket positivt som helst med barn och idrott. 60 minuter fysisk aktivitet per dag är bra för barn i förskoleåldern, minst. (Kroppen är gjord för att röras på.)

Nu till något mycket intressant. För en tid sedan hade barnen på förskolan ett lika-olika-projekt (som en del av ett större projekt på temat) där de skulle berätta om varandras och sina egna egenskaper i grupp.

Tjejerna listade så gott som bara saker som var fina. Det var fint hår, fina naglar, fina kläder och så vidare. Inget fel med det, de vill ju så klart bara vara snälla och det är toppen.

Tyra gick emot strömmen och sa att hon var mest stolt över att hon är så duktig på att hjula – trots att de i gruppen berömde henne för fint ditt och fint datt.

Jag är SÅ glad för att hon lyfte en fysisk egenskap och jag tror den typen av självbild hänger ihop med idrottandet. Hon hade lika gärna kunnat säga spela tennis, simma, stå på händer, rida eller dansa.

Min slutsats är – för att tjejer ska lyfta sina fysiska förmågor så behöver de först och främst bli medveten om dem. Det blir man via idrotten. Att hjula någon gång nu och då på gräsmattan är inte samma sak som att träna sina fysiska förmågor regelbundet och organiserat.

Förskolorna drar sitt strå till stacken vad gäller fysisk aktivitet, det ingår i läroplanen. Vad barn sedan gör på fritiden spelar stor roll för saker som självbild. (Och hälsan i övrigt förstås…) /Caroline


Mycke snack och lite verksta

Igår var det mycket snack om föräldrar som minsann skulle lära sina döttrar att ta för sig, att på något vis uppfostra dem till att mer eller mindre kräva att bli behandlade lika som killarna.

Vore det så enkelt skulle det redan nu vara mer självklart att tjejerna pratar lika mycket som killarna i en klass (vissa klasser jobbar så, läraren har tex barnens namn på lappar och ser till att ordet går till tjej och kille varannan gång, samt att alla får prata).

Typiskt internationella kvinnodagen är ”mycke snack och lite verksta”. EN dag om året snackas det, men utvecklingen går ruskigt långsamt på de områden som behöver utvecklas.

Det skulle gå snabbare om det här uppmärksammades varje dag hela året.

Löner, hushållsarbete, kvinnosyn, styrelser i bolag. Kort sagt, där det råder mansdominans – där kommer det fortsätta att råda mansdominans i många år framåt. Helt enkelt för att många (män) vill ha det så.

Ingenstans igår läste jag eller hörde jag föräldrar som skrev att de skulle lära sönerna att det ska vara en självklarhet att tjejer och killar behandlas lika. Som till exempel att lika arbete bör ge lika lön, oavsett kön. Om saker som utbildning, arbetslivserfarenhet och prestationer är likvärdiga förstås.

Lika viktigt som det är att uppfostra tjejer till att ta för sig så är det att uppfostra killarna så att de lär sig att det är lika självklart för en tjej och en kille att synas, höras, prestera, existera. /Caroline


Jämställd snöskottning?

Vi jobbar förstås på jämställdheten här i familjen och målet är att båda ägnar liknande mängd timmar på städning, tvättning, däckbyte (jag ansvarar ofta för det, brukar köra bilen till verkstan och sitta där och jobba och dricka kaffe medan däckbytet sker). Med mera.

Vad gäller snöskottningen så ansvarar Erik för snöskottningen november till april och jag maj till oktober = 50/50. Jämlikt och bra.

Idag är internationella kvinnodagen och i Sverige går det mesta ändå åt rätt håll känns det som (även om det finns en del kvar vad gäller löner, värdet av universitetsexamen och skillnaderna mellan kvinnodominerade yrken och mansdominerade och så vidare). Värre är det i andra länder…

En stor fråga i Sverige är sjukskrivningarna. Min personliga uppfattning är att anledningen till att kvinnor är sjukskrivna i större utsträckning än män beror mer på fördelningen hemmavid än på arbetet. Många kvinnor arbetar heltid (precis som männen) för att sedan komma hem till ännu ett heltidsjobb med städning, matlagning, handling med mera (medan mannen tar igen sig eller ägnar sig åt icke-viktiga saker som att putsa MC:n samt betydligt färre antal timmar av det löpande hushållsarbetet).

Absolut inte i alla familjer men i många hänger gamla könsroller kvar, många har blivit fostrade in i rollerna och är inte ens medvetna om det.

Jag förvånas ibland över att vissa medelålders män ena dagen är moderna och föräldralediga för att en annan dag bjussa på en kvinnosyn från förrförra århundradet. Den här typen av erfarenheter följer av att jag är kvinna (blond dessutom) som har framåtanda, är icke-konflikträdd och inte alltid svarar som förväntat.

Vissa män blir provocerade av sånt även i vardagliga sammanhang. Personligen ler jag lite inombords när jag ser hur det börjar ryka ur öronen på en medelålders (svensk) man över en struntsak.

Kvinnosynen behöver alltså fortsatt utveckling och där kan man som förälder påverka. Ett mål jag har som förälder är att barnen inte ska koppla yrken, idrotter, hushållssysslor, fysiska förmågor eller intelligens till typiska könsroller.

Åter till hushållssysslorna. Det enda sättet att komma till rätta med fördelningen hemma är att räkna ut antalet timmar som läggs på hushållet och familjen, saker som tvätt, städning, inköp av kläder till barn, matlagning (hel- och halvfabrikat räknas inte, det är inte näringsrik mat och vem som helst kan värma sånt utan ansträngning) planering av veckomeny, inköp av mat, fix med gardiner, däckbyten, målning av hus, renoveringsjobb som ej lejs bort med mera.

Sedan gemensamt gå igenom och bestämma vad som är rimlig tid att lägga på varje sak. Det är inte okej att någon håller på att nöjesrenovera medan någon annan i familjen gör allt annat. Inte heller okej att någon är pedant och kräver att det ska dammtorkas varje dag. Utan att alltså gemensamt göra en tidsuppskattning av både återkommande projekt (veckogrejer) och saker som görs mer sällan (renoveringar).

Den där vanliga kommentaren ”ja och då byter du däcken då höhö” som några män gärna slänger sig med trots att det är 2017 – ja den blir rätt löjlig i sammanhanget OM man istället för att se till enskilda sysslor räknar antalet timmar totalt sett.

Alltså den totala tiden som behövs för alla sorters hushållssysslor (per vecka och år). (Däckbyte sker två gånger per år och tar högst några timmar i anspråk.) (Därför går det alltså inte att kvitta däckbyte med hela årets städning/matlagning.)

Jag skojade angående snöskottningen förstås, i morse ägnade jag en halvtimme till snöskottning för att ordna en finfin parkeringsplats och en liten väg till brevbäraren så att hen kan lämna post utan att behöva plumsa fram till brevlådan.

Tydligen så dröjer våren ett tag till, jag som förpassade mina UGG:s till sommarförvaring i måndags. För att ta fram dem igen dagen efter. /Caroline


Hur träna för att bibehålla konditionen och stärka magmusklerna?

Nu känner jag att jag kommit igång rätt bra och tänker framåt. Jag är inte ute efter att gå ner i vikt eller träna stenhårt av andra orsaker. Jag vill bara bibehålla konditionen och stärka magmusklerna bättre. Vad rekommenderar du då? Hur många dagar är lämpligt att träna? Vill inte känna det som ett stressmoment utan det ska vara genomförbart och kul.

3 gånger i veckan varav två tillfällen helkroppsträning med kondition och styrka samt en gång med kondition och core (mage och rygg).

Kombinera med så mycket vardagsmotion som möjligt – gör mycket mer än man tror på konditionen. På grund av att konditionen är en färskvara, påverkas redan efter 1-2 veckor, och om det blir körigt, med krassliga barn exempelvis, och träningen blir ”lidande” så finns troligen vanan ”att gå överallt” kvar.

Det är alltså bra att ha själva beteendet att röra på sig i vardagen, på så vis blir ”förfallet” inte lika illa som en vecka eller två med mindre träning och ingen vardagsmotion.

För att inte träningen ska bli stressmoment, planera in den tidigt på dagen så att du kan sätta ”check” och så behöver du inte gå runt och tänka ”jag ska träna senare” hela dagen, tvärtom får du njuta av träningsendorfinerna hela dagen.

Och för att träningen inte ska bli ett stressmoment = säg nej till annat. Tänka alltid två gånger innan du säger ja.

Bra tankesätt är: ”Genom att säga ja till det här, vad är det då jag per automatik säger nej till, något måste ryka eftersom dygnet har ett visst antal timmar, vad är det som kommer ryka i verkligheten sen.”

Tack för din fråga och lycka till! /Caroline


Har du någon träningsfråga?

Nu har jag avslutat ett stort projekt. Puh. Ska fira men jag vet inte hur ännu. Börjar med att blogga. Tänker att det är hög tid att jag besvarar träningsfrågor.

Mejla din träningsfråga till mig, caroline@carolinenilsson.com så kommer jag besvara de som är av allmänintresse här i bloggen. /Caroline


Är gymnastik en tjejsport?

39 tjejer och 1 kille. Så ser det ut på sportlovslägret i gymnastik som jag varit på idag. Var är killarna undrar jag? Som om gymnastik skulle vara en tjejsport liksom.

Uppenbarligen anser många att gymnastik är en tjejsport. Jag lovar att killar tycker det är lika häftigt som tjejer att kunna göra volter och stå på händer.
/Caroline