App mammaträning
Appen Mamma i form
Sitt på en boll när du jobbar eller som träning

Sitt på träningsbollen med fötterna i golvet. Sträck på dig, tänk att du vill göra dig så lång som möjligt. Slappna av i axlarna, sänk dem och dra dem en aning bakåt samtidigt som du skjuter fram bröstet.

Sitt på bollen och spänn magmusklerna genom att dra in naveln mot ryggraden, som för att parera ett boxningsslag. Du aktiverar magmusklerna per automatik när du sitter på bollen, för att hålla balansen.

Om du vill kan du lyfta fötterna alternerat för att göra övningen svårare eller sitta på bollen och göra små cirklar under dig för att träna rörlighet i ländryggen. Du kan också aktivera överkroppen, håll armarna sträckta framför dig, aktivera musklerna på axlarnas baksida och gör rodd, pressa ihop skulderbladen.

Det här är en bra övning som ger bättre hållning. Lägg in övningen som avslutning i ditt träningsprogram. Använd bollen som stol en stund på dagen, sitt på den när du pratar i telefon eller tittar på TV. Testa att sitta på boll istället för att sitta på en bänk när du tränar armar eller axlar exempelvis.

TIPS:
Jag har gjort en träningsapp med 33 träningsprogram att träna med träningsboll och/eller gummiband, appen Ball & Band finns i App Store.