Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

Byt inte för ofta. Våga hålla kvar vid ett träningsschema – om det är ett bra träningsschema med träningsprogram och övningar som tränar din kropp balanserat. Det är med andra ord viktigare att ha ett riktigt bra träningsschema än att byta ofta.

Att hålla sig till ett och samma träningsupplägg en period är nämligen bra för utvecklingen. Det är vanligt att hatta runt i gymmet och träna utan plan. Den typen av träningsupplägg brukar inte ge resultat eftersom det då troligen blir övningar som känns roliga och som du redan är stark i och inte de övningar som kroppen behöver som mest.

Hur ofta du byter träningsschema beror också på din träningsbakgrund och hur länge du tränat regelbundet.

Satsa alltså på att följa ett träningsschema och träna samma några veckor eller månader och byt sedan. Allt behöver inte bytas ut, det räcker med att ändra ordningen på övningarna eller fördelningen kondition och styrketräning.

Att träna med en PT är därför ofta en bra investering, på så vis får du ett eller flera träningsprogram och ett träningsschema som du sedan kan fortsätta träna med själv i månader.

En PT är dock inget måste, om du gillar gruppträning kan du variera gruppträningen också.

Om du till exempel tränar två pass bodypump, ett spinningpass och ett promenadpass i veckan så kan du efter några veckor istället träna två spinningpass, ett bodypump, ett pass med funktionell träning och variera promenadpassets tempo eller längd.

Lästips: Min artikel med tips för att göra ett träningsschema.

Lycka till! /Caroline