App mammaträning
Appen Mamma i form

I träningsappen Poworkout Ball & Band tränar du med träningsboll och/eller gummiband.

33 färdiga, genomtänkta träningsprogram som ger dig resultat – bara att träna. Du har alltid en rolig kombination övningar till hands och det gör träningen enkel att få till.

Varje träningsprogram innehåller 3 övningar och tar cirka 10-15 minuter. Du kan kombinera träningsprogrammen som du vill eller med löpning, promenadträning eller spinning.

Det är inte hur lång tid du tränar som ger resultat – det är VAD du gör den tid du tränar. Genomtänkta övningskombinationer är A&O för resultat och för att hålla motivationen uppe en längre period och på så vis tycka det är roligt att träna regelbundet.

Tips för att testa och välja storlek på din träningsboll hittar du i artikeln:
Rätt storlek på träningsbollen.

Så här funkar träningsappen Ball & Band:

1. Välj träningsprogram

Först väljer du träningsprogram – det finns 33 olika träningsprogram med konditionsträning och styrketräning i träningsappen Ball & Band.

2. Starta träningsprogrammet

Ett träningsprogram består av 3 övningar och tar 10-15 minuter. Ett träningsprogram räcker bra men du kan träna flera på rad om du vill. Kombinera dem som du vill.

3. Lär dig övningarna

Alla träningsövningar vises med film och bild ihop med teknikinstruktioner i text. Det är lätt att lära sig tekniken för övningarna.

Du kan när som helst klicka på en övning för att se film och instruktioner, före eller under tiden du tränar. Det finns också tips på lättare och svårare alternativ till varje övning.

4. Välj din träningsnivå

Det finns 30 nivåer – från nybörjare till mycket vältränade. Välj nivå och träna på tid/räkna reps samt cirkelträning/övning för övning.

Tid innebär att du gör övningarna på en viss tid. Räkna reps innebär att du räknar antalet repetitioner och sedan trycker på ”jag är klar”.

Cirkelträning innebär att du tränar ett set per övning och upprepar ett eller flera varv. Övning för övning betyder att du tränar alla set av en övning innan du går vidare till nästa övning.

5. Starta träningsprogrammet

När du känner dig redo att börja träna – tryck på startknappen (eller gå tillbaka till startsidan och välja en annat träningsprogram).

6. Träna övningarna

Träna övningarna, appen guidar dig genom träningsprogrammet – följ bara instruktionerna. Fortsätt träna tills du genomfört alla repetitioner och set av träningsövningarna.

Det finns vilotid inlagd efter varje övning, det är valfritt, klicka ”fortsätt” om du vill köra på. Du kan ändra vilotiden under ”inställningar”.

7. Du får poäng för varje genomfört träningsprogram

När du tränat alla övningarna så har du genomfört ditt valda träningsprogram. Då får du poäng som läggs till i din träningshistorik. Du kan se din träningshistorik på sidan Historik.

8. Nu har du tränat klart

Nu är du klar med ett träningsprogram. Du kan välja att starta ett till träningsprogram om du vill träna mer (du kan kombinera dem som du vill).

Du kan också kombinera träningsprogrammen i träningsappen med valfri konditionsträning.

”Bara” ett enda träningsprogram räknas som definitivt som träning (det är supereffektiva övningskombinationer), så du behöver inte känna att du måste göra flera på rad. Träna hellre kort, effektivt och regelbundet.

Poworkout träningsappar är skapade av app utvecklare Susanne Jarl och mig (Caroline Nilsson).

Det finns en till app med träningsprogram där du tränar med kroppsvikt – Poworkout Trim & Tone.

Träningsapparna finns för iPhone och iPad och du hittar apparna i App Store för 50 kr/st.

Mer info och bilder som visar hur appen fungerar finns också här på Poworkouts infosajt.

Hoppas du gillar mina träningsappar. Lycka till med träningen! /Caroline
33 roliga träningsprogram i appen Boll och BandTydliga övningsbeskrivningar i träningsappenEffektiva träningsövningar med pilatesboll