Hoppa till innehåll
Röd rabarbersaft med mindre socker, i ett glas på ett trädgårdsbord.

Rödare rabarbersaft med mindre socker

    Det nyfunna intresset att koka rabarbersaft håller i sig. Jag läste på lite och tydligen ska man inte skala bort halva stjälkarna som jag gjorde sist eftersom mycket av färgen sitter i ”skalet”.

    Så den här gången sköljde jag istället av dem noga och skalade bara bort sånt jag tyckte såg skumt ut.

    Testade även med ännu mindre socker och utan citron. Testpanelen tyckte inte att det skulle vara mer socker, men det kanske andra tycker. (Man får göra som man vill med sockermängden.)

    Rabarbersaft med mindre socker
    1,5 liter sköljda skivade rabarber
    7,5 deciliter vatten
    1 deciliter socker (hade 2 deciliter sist)

    Koka upp rabarber samt vatten och låt sjuda i 30 minuter. Häll saften genom finmaskig sil, rör i sockret medan saften fortfarande är varm. Klart!

    Ja från att aldrig tidigare ha kokat rabarbersaft till att göra det två gånger på en vecka…

    Förra veckan var det rabarbersaft med citron. /Caroline