Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

Tips för att välja rätt PT
Fråga: Jag funderar på att börja träna med en PT, hur ska jag välja rätt PT för mig?
Svar: Leta reda på en PT som har många likheter med dig själv. Eller välj en som är totalt olik dig. Vilken PT som är rätt för dig beror på vilka träningsmål du har och var i livet du befinner dig. Både om valet gäller PT live eller PT-online.

Det går ju att träna med en massa olika PT:s under en livstid. Jag rekommenderar att träna med flera olika PT:s, utan att för den sakens skull byta varje vecka. Du kommer lära dig olika saker från alla och det tror jag leder till precis den rätta mixen som just du behöver för att skapa balans kost + träning + livet i övrigt.

Den bästa personliga tränaren för just dig är den PT som du tror passar dig precis just nu, beroende på träningsmål och livssituation.

Exempel på träningsmål och livssituationer och tips på hur du kan tänka om du är…

…en kontorsråtta
Välj en PT som har erfarenheter av att jobba på kontor. Det finns många som har träning som bisyssla och jobbar som PT vid sidan av ett kontorsjobb.

En sådan PT är väl insatt i hur det är i fikarummet på kontoret, om hur det är att sitta långa dagar i konferensrum med mera.

Tips! Milla är en sådan PT. Hon jobbar på kontor, reser i jobbet och har dessutom utbildat sig till PT ”sent i livet” och det i sig kan ju vara inspirerande för den som funderar på att byta karriär eller börja tjäna pengar på sin bisyssla eller hobby.

…en loppdrömmare
Drömmer du om att genomföra en svensk klassiker eller springa ett maraton – välj en PT som har personliga erfarenheter från detta.

Genom att välja en PT som själv har genomfört en svensk klassiker så kommer du inte bara få exakt det träningsupplägg du behöver utan kan dessutom få bra tips på allt ifrån om det behövs en våtdräkt till vad som är bra att tänka på när du tejpar fast mellanmålen på cykeln.

…en småbarnsförälder
Om du har småbarn, välj en PT som har egna, gärna aktuella erfarenheter av att leva småbarnsliv. Det finns flera sätt att lägga upp sin träning under småbarnsåren. Fundera på hur det passar bra för just dig att lägga upp det.

Du vill troligen inte ha en PT som säger fixa-barnvakt-och-träna om du inte har någon naturlig barnvakt i din omgivning att ta till eller om du väljer att prioritera barnvaktstillfällena till annat än träning.

…en nybliven mamma
Jag rekommenderar gravida och nyförlösta kvinnor att välja en kvinnlig PT med liknande förlossning som du själv när det blir aktuellt att träna upp kroppen efter graviditet och förlossning.

Om du har delade magmuskler (diastasis recti), välj gärna en PT som har personliga erfarenheter från just det (Anna Lissjanis har det och hon skriver ofta om det i sin träningsblogg).

Om du har fött med kejsarsnitt – varför inte välja en PT som också har fött med kejsarsnitt?

Det är väldigt speciellt att träna efter barnafödande och därför tycker jag att det då behövs en PT med egna, personliga erfarenheter – i just den perioden av livet.

Även om de flesta personliga tränare som är pålästa i praktiken kan träna även nyblivna mammor, det är något som ingår i de flesta PT-utbildningar idag. Alltså även en kvinnlig som inte har fött barn eller en manlig PT.

…när du vill göra något lite crazy
Det finns tillfällen i livet då det är mindre viktigt med en PT som har liknande erfarenheter som du själv. Då du kanske vill träna med en personlig tränare som inte alls liknar dig utan som du tycker verkar kunnig i största allmänhet eller inspirerade eller är särskilt nischad på någon träningsform du tycker verkar spännande.

Då är den PT:n troligen en bra PT för dig just då. Testa en yoga-PT (det har jag förresten bestämt mig för att själv göra i framtiden) eller en dans-PT eller en PT med inriktning på crossfit exempelvis.

Nu vill jag höra från dig, tränar du med en PT? Hur tänkte du när du valde PT? /Caroline