Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

FRÅGOR & SVAR. Ni undrar mycket om protein, vad, när var, hur och varför. Jag ska göra mitt bästa för att besvara era proteinfrågor. Här är en del bra grejer att känna till om protein.

Proteinet bygger muskler och styrka! Protein är en enormt viktig beståndsdel i musklerna men behövs också för kroppens celler. Proteinet bryts ned i så kallade aminosyror före de upptas av kroppen. Det är viktigt att man äter protein vid varje måltid. Äter man exempelvis bara en smörgås eller en banan, eller pasta med svampsås så får man inte tillräckligt av protein!

Protein finns i:
• Fisk
• Kött
• Mjölk
• Fil
• Yoghurt
• Ost
• Äggvitor
• Bönor
• Ärtor
• Linser
• Kesella
• Keso
• Fisk, torsk innehåller mycket protein procentuellt sett

Tränar du mycket rekommenderas att proteinet är 15-25% av dagliga kostintaget. Det finns ingen forskning som tyder på att för mycket protein skulle vara skadligt. Eventuellt överskott av protein omvandlas till energi. Om man är inaktiv kan faktiskt proteinet också förvandlas till fett.

En halvliter mjölk, yoghurt eller fil innehåller 18 gram protein. 100 gram lax innehåller också 18 gram protein. Om man tränar normalt och lever ett normalt liv sägs det att man behöver 0,8 gram protein per per kilo kroppsvikt. Tränar man hårt eller är elitidrottare ökar behovet till 1,0-1,7 gram per kroppsviktskilo.

Det finns många studier som visar att mjölkprotein är bättre för återhämtningen än annat protein. Kassein- och vassleprotein kallas de protein som finns i mjölk. Kassein är populärt bland träningsfolket och sägs effektivt förhindra muskelnedbrytning. Vassleprotein är också populärt bland hårt tränande och är känt för att dess snabbhet att tas upp av kroppen och bygga upp musklerna. /Caroline