Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

Poworkout PinterestEfter inlägget om att vi på Poworkout jobbar mycket med sociala medier för att marknadsföra Poworkout i USA så är ni några som undrar vad Pinterest är.

Vad är Pinterest?
Pinterest är en digital anslagstavla där du samlar och organiserar inspirerande bilder och videos. Självklart kan du också dela alla snygga saker du hittar på nätet med andra.

Du kan till exempel skapa en anslagstavla för att samla och gruppera saker du är intresserad av.

Genom att klicka på en bild kommer du sedan alltid till bildens ursprungsplats. Där du troligtvis först hittade bilden. Själv brukar jag spara ned inspirerande bilder, men sedan har jag svårt att komma ihåg var jag hittade den – när jag på nytt är på jakt efter inspiration. Ibland vill man ju tillbaka till en inspirationskälla och istället för att bokmärka allt så tycker jag att detta verkar smidigare.

Man kan göra en anslagstavla med vilket tema som helst, för att samla exempelvis bra blogginlägg, roliga hemsidor, motiverande träningsgrejer, inspirationsbilder för inredning, bröllopsinspiration, snygga tröjor, goda recept, planera ett bröllop eller en fest, komma ihåg saker att göra på ett resmål, tipsa om böcker eller andra saker.

Du kan kolla in vad andra sätter upp, eller “pinnar” som det kallas, på sina anslagstavlor och inspireras och “repinna” deras bilder. Och så klart “gilla” och kommentera.

Layouten på Pinterest är supersnygg och det är ofta en fröjd att surfa runt och följa andra likasinnade och kolla in vad de har samlat på sina anslagstavlor.

Användarvänligheten är dessutom bästa tänkbara, det går snabbt och enkelt att komma igång.

Att använda Pinterest som företag
För företag gäller det att hänga med racet med sociala medier, ingen annons i världen kan ersätta PR via de sociala medierna.

I USA är Pinterest en lika självklar del i marknadsföringen som Facebook och Twitter.

Poworkouters i USA låg steget före oss och hade redan pinnat och repinnat bilder på träningsapparna Poworkout långt innan vi själva ens kunde stava till Pinterest.

Men nu finns vi på Pinterest och vi är igång och har en strategi för att försöka jobba med Pinterest på rätt sätt.

Företag som använder Pinterest på rätt sätt får trafik till sin sajt och med tur och skicklighet så kan företagets produkter spridas via “repinning”.

Om jag i egenskap av Poworkout lägger upp ett foto som sedan “repinnas” av någon så ser alla den personens vänner detta. I bästa fall väljer vännerna också att “repinna” och spridningen är igång.

Oavsett hur fotot flödar runt så kommer den som väljer att klicka på det alltid till den som ursprungligen “pinnade” fotot. Vilket alltså alltid leder personer till Poworkout träningsappar.

Hur ska man då som företag jobba med Pinterest?
Precis som när det kommer till Facebook så är det inte bara att pumpa ut företagets budskap och tro att folk ska tycka att det är inspirerande att få det inbankat.

Nix pix. Intressant innehåll är grundregeln även på Pinterest.

Pinterest är alltså den senaste trenden inom sociala medier
Tjänsten är ännu inte öppen för alla, man behöver ansöka för att få vara med (jag ansökte för både GymGlam och Poworkout via Pinterest.com och fick inbjudningar efter ett par dagar).
/Caroline