Jag spenderar förmiddagen på kontoret och har gjort nya program till mina duktiga PT-online-kunder och svarat på intervjufrågor från en journaliststudent, till hans skolarbete. Bra frågor, han har troligen en lysande framtid framför sig som journalist. Här är frågorna, och svaren.
Vad exakt var det som fick dig att börja utveckla appar? (Var det någon särskild tidpunkt i livet?)
Min kompanjon Susanne Jarl och jag konstaterade att det inte fanns några appar som var tilltalande för tjejer, de som fanns var gjorda av män och hade tråkig och typisk manlig design med färger som blått och grått och listor.
Träningsprogrammen var inte bra heller. Vi tänkte att det borde finnas ett intresse för träningsappar med inspirerande bilder och genomtänkta träningsprogram.
Detta var i början av 2010 och det fanns inte särskilt många appar på marknaden, vi var tidiga och bland de första i Sverige och världen att utveckla appar. Definitivt de första kvinnorna.
Minns du ögonblicket då idén föddes? Var du befann dig och hur tanken kom till?
Susanne och jag har blivit kompisar efter att vi träffats på gymmet, hon brukade vara med på mina dans- och styrkepass som jag instruerade och så brukade vi snacka efteråt. Vi började umgås privat och en dag kom vi på att vi skulle göra träningsappar. Idag är vi kompanjoner med varsitt eget AB och har fler samarbeten än appar på gång.
Vilken respons har du fått från träningsapparna?
Positiv respons, personer världen över tränar med apparna, vilket är jätteroligt. De laddas ned mest i de engelskspråkiga länderna som USA, Canada, England, Australien men också dagligen i länder som Saudi Arabien, Brasilien, Filippinerna, Indien med flera. Det känns lite extra häftigt att personer i de länderna tränar med apparna Poworkout.
Varför tror du att det är så många idag som använder sig av olika träningsinstruktioner på sina telefoner?
Lättillgängligt och om det är bra träningsappar så är de också användarvänliga och därmed snabbt och enkelt att förstå vad som ska göras.
Har du några tankar kring hur man i framtiden skulle kunna utveckla träningsappar ytterligare?
Massor, men de behåller vi för oss själva = affärshemligheter. Det finns företag som lägger stora resurser på att apa efter det vi och andra gör för att försöka skapa bra träningsappar. Stora företag, vars huvudsakliga verksamhet är att sälja andra saker, utvecklar appar i reklamsyfte, med träningsprogram – för att få flytta in i folks telefoner.
Avsikten verkar god ”här får du en massa träningsprogram helt gratis” och sedan kan företaget skicka ut det ena reklambudskapet efter det andra och i slutändan öka försäljningen av sina andra produkter som kläder, skor eller träningsredskap exempelvis. En app är ett bra sätt för ett företag att bygga en relation med konsumenten.
Många företag samlar samtidigt information om kunden och kundens sätt att leva för att sedan använda uppgifterna för anpassad reklam till respektive kund.
Istället för att lägga en miljon kronor på annonser som inte folk aktivt söker efter och är intresserade av så är det ju mycket bättre att lägga pengarna på att utveckla en app. Det ligger i tiden och något som många företag valt att göra.
Konsumenten upplever vanligtvis reklambudskap som pushiga, mejlutskick och annonser till exempel, men när konsumenten känner att de ”får” saker från företaget ”gratis” så blir konsumenten automatiskt positivt inställd till företaget i sin helhet och även intresserade av företagets andra produkter, alltså även de produkter som kostar pengar.
När en konsument ”fått” något gratis från ett företag så är personen mer öppen för att ta till sig reklam, utan att de kanske reflekterar över det eller är medvetna om det. Nästa gång konsumenten ska köpa träningsskor så är det inte helt otroligt om kunden väljer det där varumärket som har den där braiga träningsappen som personen brukar träna med.
Bakgrundsinfo: Vi har gjort de internationella apparna Poworkout Trim & Tone, Poworkout Boll & Band och Poworkout Stretch.
Sedan har vi även gjort träningsvideos, tre olika som är 17 minuter vardera, dessa är på svenska och riktar sig till den nordiska marknaden. 17 minuter Mage & Rygg, 17 minuter Ben & Bak och 17 minuter Hela Kroppen.
Poworkout har även en facebooksida, hemsida och twitter. Alla apparna finns i App Store och Trim & Tone finns även för Android. /Caroline