Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

bra övning för tricepsarmbågarna in till sidansug in navelnDen 6:e övningen i mitt träningsprogram för Rock Victorious på Nikesajten i samarbete med Veckorevyn.com är tricepsarmhävningar. Den här övningen är en favorit för att det går så snabbt att bli stark i just triceps. Träna in tekniken så kommer styrkan snabbt, kör omvända, börja på golvet alltså och pressa upp.

Jag brukar lägga in tricepsarmhävningar som bonusträning i mina andra träningspass och köra 10 st lite här och där, när det passar, mellan övningar, i väntan på en konditionsmaskin eller annan maskin exempelvis. Totalt kan det bli 30-60 st på ett pass.

Kolla i övningsbanken så hittar du fler armhävningsövningar.

Så här tränar du tricepsarmhävningar: Ligg på golvet med näsan nedåt. Placera händerna som på bilden. Vik in armbågarna så att de och överarmarna är placerade tätt intill kroppens sidor. Håll in armbågarna längs med sidorna genom hela övningen. Spänn hela kroppen, den ska lyftas upp som ett paket. Pressa ifrån golvet tills armarna är raka, vänd rörelsen och kom tillbaka ned i samma tempo. Vänd rörelsen antingen när kroppen tar i golvet eller är en bit ifrån.

Kroppen är alltså spikrak i hela övningen. Både på vägen upp och på vägen tillbaka. Det enda som rör sig är armarna. Ett bredare grepp tränar bröstmusklerna mer (dvs ”vanliga” armhävningar).

Tuffare alternativ: Stå på fötterna istället för på framsidan av knäna. (Tränar triceps, bröstmusklerna samt stabilitet för hela kroppen.) /Caroline