Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

Petra undrar:

Jag är en helt vanligt heltidsarbetande mamma med två barn. Vi bor på landet
i ett eget hus och jag behöver väl knappt nämna att jag har fullt upp
och att träningen ofta får stå över för andra (viktigare?) aktiviteter
eller sysslor. Dock har jag som högprioritet att gå på motionsgympa
(typ friskis och svettis) en gång i veckan samt även ett body-pump-pass
i veckan. Familjen knorrar lite över detta men det är inte något jag
står över om jag inte själv är sjuk. Utöver dessa pass är det bonus om
jag kan gå en eller ett par snabba promenader per vecka. Jag skulle
vilja gå ner ca 5 kg utan att få mindre muskler och tänkte därför fråga
dig om vad jag ska prioritera med min (lilla) träning och hur jag ska
äta som bäst? Ska jag satsa på konditionsträning eller styrka? Familjen
tycker bäst om vanlig husmanskost och det blir (tyvärr) en hel del
halvfabrikat, så det är inte lätt för mig att äta det jag helst vill.

Så här svarar jag:
Du tränar redan flera pass i veckan, vilket är super! Addera ett till pass om det är möjligt, försök att göra något där hela familjen
kan vara med. Tex nånting aktivt varje helg, skidåkning, kanotpaddling,
vandring, hemmabyggd orientering i lokala parken eller skogen. Du har
fullt upp men vill du kan det gå att addera ett styrketräningspass i veckan, hemma. Investera i en träningsmatta, boll och gummiband. I kolumnen till vänster finns träningsprogram.

För att gå ned i vikt
så är det grundregeln att göra av med med kalorier än som intas som
gäller. Halvfabrikat är bannlysta för viktminskning, det är i allmänhet
en massa skräp i sånt. Satsa på att laga storportioner och frysa in,
helt enkelt tillverka din egen halvfabrikatmat.
Husmanskost är vanligtvis nyttigt, bortsett från såserna, men de
behöver man ju inte äta, om man nu vill gå ned i vikt. Alternativ göra lättvarianter baserade på yoghurt istället för grädde & fet creme fraishe…
Lycka till & Happy Training! /Caroline

PS – Är du Mamma? Hur får du ihop det med träningen? Tipsa oss gärna i en kommentar nedan.