Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

Uppvärmning: latsdrag genom att köra 20-30 st repetioner med mycket lätt belastning.

• Latsdrag med axelbrett grepp 4×10 (antingen sittande med rak stång eller på knä i cablecrossen)
• Chins i chins/dipsmaskin 4×10
• Dips i chins/dipsmaskin 4×15
• Dips på bänk med fötterna på boll/bänk 4×15
• Bänkpress 4×10
• Armhävningar 4×10 (på knä eventuellt)
• Axelfrivändningar 4×10
• Hantellyft åt sidan 4×10
• Ländryggslyft på boll med vikt 4×10
• Situps på boll med vikt 4×15

Latsdrag med axelbrett grepp:
Börja med att sänka axlarna och för sedan händerna mot axlarna genom
att aktivera ryggmusklerna. Håll emot rörelsen på vägen tillbaka.

Chins i chins/dipsmaskin: Egentligen samma teknik som i övningen ovan, fast med ett bredare grepp.

Dips i chins/dipsmaskin:
Tränar musklerna på armarnas baksidor. Börja med raka armar, håll emot
rörelsen på vägen ned och jobba explosivare på vägen upp.

Dips på bänk: Samma teknik somovan. Håll överkroppen lodrät. Tänk på att hålla bak axlarna och skulderbladen sänkta hela övningen.

Bänkpress: Stången i
brösthöjd. 90 grader i axel- och armbågsled så har man rätt grepp.
Pressa på vägen upp, håll emot rörelsen på vägen ned. Vänd precis innan
stången nuddar bröstet.

Armhävningar: Se armhävningsteknik HÄR.

Axelfrivändningar:
Börja med att hålla stången i ett axelbrett grepp med armarna i
riktning nedåt. Behåll axlarna sänka hela övningen. Dra stången upp
till bröstet, flippa runt och pressa upp. Samma väg tillbaka. Sakta och
kontrollerat.

Hantellyft åt sidan: Tränar framför allt axlarnas utsidor. Lyft hantlarna rakt ut åt sidan, vänd när armarna är parallella med golvet.

Ländryggslyft med vikt: Börja hänga ned överkroppen framför bollen, kom sedan upp så att överkroppen är parallell med golvet.

Situps på boll med vikt: Håll vikten ovanför huvudet. Tänk att raka magmusklen ska fungera som ett dragspel, dra ihop och håll emot på sträckvägen.