Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

dans i Portugal
Frågan är hur jag håller träningsmotivationen på topp. Svaret är – den är inte alltid på topp. Den går upp, ned, hit och dit för mig som för de flesta andra.

Jag har ett trick för motivationssvackor dock. Som funkar för det mesta. Tricket är att räkna med svackor redan från början, och passa på att vila några dagar då, kroppen behöver vila en lite längre period ibland. Vila och återhämtning är lika viktigt som själva träningen.

Vissa veckor är “perfekta” träningsveckor. Man vaknar före klockan ringer och halvvägs ute på morgonpromenaden innan väckarklockan ringer. Andra gånger är man förkyld, överbokad av jobbgrejer eller annat. Ibland är det tillfälligheter som flyttning, ombyggnationer, tapetsering, relationsbekymmer eller liknande som gör att man bara inte orkar tänka fullt ut på hälsosam träningslivsstil och träningsrutiner och den nyttiga kosthållningen.

Vissa saker går ju att påverka, andra inte. Ibland kan det ju helt enkelt vara så att latheten tar överhanden. Ibland är det bara att bita ihop och köra. Eller fundera över alternativet – vara otränad. Fråga sig själv – varför tränar jag? Svaret för min del är att jag önskar att leva ett långt, friskt liv och det finns det ju inga garantier för, men förutsättningarna är ju bättre om man är ser till att hålla sig stark och äta bra kost.

Hur som helst, genom att vara inställd på att motivationen pendlar så kan motivationssvackorna kännas lättare att hantera.

När motivationen lyser med sin frånvaro. Försök att behålla lugnet och gör något annat ett par dagar, det kanske är dags för en paus bara. En motivationssvacka på ett par veckor kommer inte att förvandla dig själv till en helt otränad version.

För att få tillbaka motivationen sedan, testa att gå tillbaka ett par steg. Det är vanligt att man trissat upp nivån för högt om motivationen försvinner. Ibland hamnar man ju i ett sånt där knasigt ekorrhjul där man vill bräcka sig själv hela tiden, som jag-sprang-12-km-sist-måste-springa-längre-idag och så struntar man till slut i att springa över huvud taget.

Börja om från början, backa bandet, kör 3 kilometer och några armhävningar på knä och var glad och nöjd med det. Börja med ett par promenader i veckan på ett par kilometer exempelvis.

Happy Training! /Caroline