Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

Nike konventetAllmänna rekommendationer är egentligen svåra att ge för träning under graviditeten. Vilken typ av träning, hur ofta eller om det ens går att träna beror helt på din graviditet och hur du mår.

De flesta mår dock bättre av att träna under graviditeten, att träna skonsam träning som känns bra. Känn in din kropp och låt den bestämma. Vill den vila, gör det, även om träning under graviditeten är bra på flera sätt. Sömn och vila är alltid viktigt också, särskilt som gravid. Ta dag för dag och passa på att träna de dagar du känner dig stark.

För din egen skull är det bra att sätta upp rätt förväntningar redan från början, annars är det lätt att bli besviken. Vissa veckor kanske det inte blir någon träning alls på grund av illamående till exempel. Andra veckor så kanske du är ute och promenerar och tränar styrketräning flera gånger.

Ett bra träningsmål under graviditeten är att försöka vara vid så bra kondition som möjligt för att underlätta förlossningen. Det kan du ordna genom att promenera dagligen eller så dagar i veckan du vill och orkar, försök att hålla tempot uppe, senare i graviditeten kommer du troligen behöva pausa mer, för sammandragningarna.

Att komma i ditt livs bästa form är ett bra mål efter graviditeten och efter en smart start.

Läs mer om graviditet och träning på min mammaträningssajt Mammaiform.

Själv hade jag alldeles för höga förväntningar från början, när det kom till träning och graviditet, jag tyckte det var svårt att acceptera “käppar i hjulet” som exempelvis illamående och tyckte inte jag jag tränade alls, sedan började jag räkna efter och insåg att jag faktiskt tränade flera gånger i veckan, även om det inte var lika mycket som vanligt så kändes det bättre – en träningsdagbok är verkligen toppen!

Bilden är från Nike Convention 2009, gravid med Vidar men långt innan magen syntes. /Caroline