Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

glass och titta på tågErik jobbar mycket denna sommar eftersom han började jobba igen 1 juni efter 1 års föräldraledighet. Det innebär att vi andra i familjen är ute på olika äventyr om dagarna när han är på jobbet.

Det blir en del utflykter med tåget, lekparkshäng, bad med mera. En daglig rutin är titta på tåg och äta glass. Det i också i princip det enda socker mina barn får i sig per dag kan tilläggas. Via en glass eller en festis.

Jag förespråkar väl lagad mat i övrigt till barnen och gör mitt allra bästa för att göra näringsrik mat en självklarhet för dem. Det betyder dock inte att man aldrig någonsin kan servera sina barn något med socker i. Socker är inte livsfarligt, däremot är det bra att hålla koll på mängden och att ha en sockerstrategi.

Vårdguiden har en bra grej om sockertak för barn i olika åldrar, lästips.

Jag har skrivit mer om dagens ohälsosamma ungdomar tidigare och tycker att det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen får en sund inställning till mat. Om man som förälder inte själv kan det här med att äta rätt – då går det att lära sig.

Det tar faktiskt bara 30-60 minuter att sätta sig in i det här med att äta bra, sedan är bara att öva och förbättra för varje vecka. Jag föreslår att lägga tiden på att ta reda på fakta, hellre än att intressera sig för varje ny dietfluga, det är nämligen sällan dessa flugor är något som kommer ge en sundare livsstil på lång sikt. (Lite beroende på kostbakgrund förvisso, den som är extremt överviktig kan hoppa på vad-den-än-tror-fungerar, vad som helst för att bryta mönster.)

Börja med att läsa artiklarna om fett, protein, kolhydrater, kalorier, bröd och regelbundna måltider.

Sedan kommer du enkelt kunna skapa en livsstil med sunda matvanor som håller år efter år, du kommer vara produktiv på jobbet, slippa sockerdippar, småätande kommer inte vara ett problem. Artiklarna är baserade på forskning, till skillnad från dietflugorna. Spendera tiden smart! /Caroline