Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

Susanne bloggtipsarNågon fler som brukar få mejl från stora företag med olika typer av “inbjudningar” och förslag på “samarbeten” där det går ut på att man som bloggare får noll kronor men ska lägga tid, ibland flera timmar, på att promota en produkt eller tjänst trots att företaget bakom har en maxad reklambudget, lägger miljoner på att annonsera (på andra ställen) och mycket väl skulle kunna betala för sig?

Med mejlen följer ofta ingående instruktioner om hur texten bör utformas och vilka ord som ska finnas med och vissa ord som ska länkas till särskilda länkar.

Förr, innan jag fick nys om det här med sökmotoroptimering, trodde jag att det huvudsakliga syftet var att locka besökare till en viss sida. Det är det inte.

Susanne, hon som jag gör träningsappar ihop med ni vet, hon är ju en av landets vassaste på det här med kod, sökmotoroptimering med mera. Hon är en riktigt cool hacker. Hon har skrivit ett väldigt bra blogginlägg som jag tror alla med blogg har utbyte av att läsa. Ett skamligt förslag från Whirlpool.

Jag har ju skrivit om det här med reklam i bloggar tidigare, där jag tog exemplet Zalando och igen några dagar senare när jag fick ännu ett mejl från samma företag, som uppenbarligen inte hade läst det jag skrivit bara några dagar före. Trots att det i mejlet stod att “vi läser din blogg” och dessutom stod det “hej Anna” – mitt namn är ju som bekant Caroline. Komiskt.

Jag har även skrivit lite mer ingående om marknadsföring i bloggar och om att man som bloggare bör ha koll på sitt värde och inte utmana läsarnas förtroende.

Själv skriver jag som ni vet gärna positivt om produkter och tjänster som jag verkligen gillar och tipsar gladeligen om nya produkter som är framställda av små företag, utan marknadsavdelning och utan reklambudget, förutsatt att de är bra och relevanta för personer som läser min träningsblogg så klart, sådana jag kan stå för.

Jag ogillar starkt när stora företag med anseende försöker snylta på bloggare och fixa gratisreklam utan någon ersättning eller i utbyte mot en träningsboll eller påse nötter. Ännu värre när de försöker (och ofta lyckas) få bloggare att lura läsarna genom skriva om deras produkter utan att det framgår att bloggaren fått produkten gratis eller får några hundralappar för att skriva om det, något som är illegalt dessutom, både bloggaren och företaget gör något som är straffbart.

Jag tycker att man kan förvänta sig en professionell approach från den här typen av företag och dess representanter.

Är det inte konstigt att just bloggare ska jobba gratis, och detta på initiativ från stora företag? Dessa företag skulle aldrig få för sig att försöka fixa gratisreklam i andra medier, som tv, tidningar, reklampelare på stan. Där betalar man minsann för sig.

Hur skulle det se ut om Whirlpool eller Zalando gick in till en tidning och föreslog “samarbetet” att tidningen ska trycka en annons med mikron i utbyte mot att tidningen kanske får en mikro? Jag skulle säga att värdet av att synas på en nischad välbesökt blogg kan vara detsamma eller bättre än annonsera i en tidning i vissa fall.

Inget stort företag med ett välkänt varumärke skulle få för sig att försöka snylta till sig publicitet i annan media, men att snylta på och ibland till och med lura bloggare, ofta unga bloggare som kanske inte har koll på vad som är tillåtet och inte, när det kommer till dold reklam till exempel – det går minsann för sig.

Jag tycker det är dags för fler bloggare att sätta ned foten och börja ta betalt. /Caroline