Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

Mitt hemmagym i garderobenIdag har jag mitt hemmagym i garderoben, jag plockar fram ett redskap och tränar, sedan in med det igen.

När vi flyttar till huset kommer gäststugan att förvandlas till gym och kontor. Ni ska få se hur vi bygger det så klart när det är dags.

Men redan nu kan jag avslöja vilka redskap som kommer att få flytta in.

Det finns allt för många onödiga träningsredskap där ute. Som tyvärr säljer alltför bra.

Många köper ett nytt träningsredskap med förhoppningen om att det ska vara nyckeln till drömformen.

Mitt tips är att istället lägga pengarna på PT istället, PT-online eller personlig träning på ett gym. (Tips för dig i Stockholm, boka PT på gym med Anna på gymmet Rosa Skrot.)

Allt som behövs för att komma i toppform är alltså egentligen en kropp och roliga träningsprogram – en PT kan stå för den där motivationen som kan vara svår att själv locka fram.

Det verkar vara vanligare att ett nytt, införskaffat träningsredskap samlar mer damm än träningsminuter.

Men om man funderar på att investera i träningsredskap så är mitt tips att satsa på sådana som är mångsidiga.

Alltså sådana som kan användas till olika typer av träning och inte är begränsade till en enda eller ett fåtal övningar. Några tips på bra träningsredskap kommer här.

Kettlebells (jag rekommenderar de från Spartan).

Stepbräda (jag rekommenderar den från Reebok, överlägset bäst fäste och svikt) (de var också de som uppfann detta träningsredskap).

Hantlar med kanter, de runda belastar handlederna mer än nödvändigt och kan rulla iväg vid roliga övningar som exempelvis rodd i planka  (tips är neoprenhantlar från Concept, såg att de finns på Motion.se men finns säkert på fler ställen).

Träningsboll, storleken är viktig, tips finner du här (de flesta märken är bra, lite same same).

TRX, jätteroligt och grymt bra träning, såg att det också finns här.

Bodyband, ett helt vanligt platt träningsgummiband, fördelen med dessa är att de går att greppa överallt. De med handtag är mer meckiga eftersom man måste hålla i handtaget och sedan justera genom att snurra gummibandet runt fötterna vi rodd exempelvis, med ett enkelt platt så kan man greppa var som. De korta, runda träningsgummibanden är slöseri med träningstid enligt min mening.

Vilka träningsredskap har du hemma? Vilket är ditt favoritträningsredskap? /Caroline