Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

FRÅGOR & SVAR. I en kommentar undrade en läsare lite över tekniken vid magträning. Hur högt ska man gå egentligen? Svaret är att det går att göra lite olika gällande just högt eller lågt.

Vissa väljer att träna med en kort rörelsebana och andra med en längre. Själv kör jag olika från gång till gång. Det är ju bra att variera träningen och ett sätt att omväxla är ju också längden på rörelsebanan. Det bästa är att testa lite olika och se vad som funkar bäst individuellt.

Vid övningen crunches kan du tänka att du ska press ihop den raka magmuskeln som ett dragspel. Vid övningen situps ska du fortfarande pressa ihop muskeln men samtidigt också sätta dig upp med hjälp av magmusklerna.

Här är några grejer att tänka på vid all typ av magträning:

• Ha hela tiden ländryggen i kontakt mot underlaget vid kort rörelsebana, bäckenet ska alltså vara lite bakåttippat. För att gå upp längre lyfter man upp kota för kota och kommer sedan tillbaka på samma sätt, kota för kota. En sak att tänka på är att höftböjarna jobbar mycket när man går upp längre, å andra sidan kopplas de in vid i princip all typ av magträning. Magmusklerna jobbar ju också såklart.

• Håll emot på vägen tillbaka så att musklerna får jobba båda vägarna.

• Håll armbågarna pekande utåt och låt bli att dra i huvudet, det är vanligt att göra det när man blir trött och då får man lätt ont i nacken. Detta är något jag påminner mig själv om varje gång! Det går också bra att ha armarna korsade över bröstet, då undviker man per automatik att dra i nacken. Men det blir också lite lättare, armarna vid huvudet och armbågarna utåt flyttar ju upp tungdpunkten och gör att övningen blir tyngre.

Happy Training! /Caroline