Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

tabata i Metro Caroline NilssonI dagens Metro tipsar jag om ett träningsprogram på 20 minuter. 20 mycket effektiva minuter med tabata – du kan läsa mer om tabataträning i artikeln Träna tabata om du vill, kort sagt så tränar du en övning under 20 sekunder, vilar 10 sekunder och sedan kör du samma eller en annan träningsövning i 20 sekunder, vilar 10 sekunder och så vidare.

Träningsformen är perfekt för lunchträning, eller annan tid på dagen. Du hittar övningarna i träningsprogrammet beskrivna med bilder och text i övningsbanken här på min träningssajt GymGlam.

Jag har ju specialiserat mig på tidseffektiv träning som många av er känner till. Mina 3 träningsvideos på 17 minuter vardera, Mage & Rygg, Ben & Bak och Hela Kroppen samt träningsapparna Poworkout Trim & Tone och Poworkout Boll & Band är ju bra exempel.

Ett tips för den som tycker om tabataträning är att ladda ned en app för tidtagning, Tabata Timer och Ultra Timer är bra, finns säkert fler också.

Ett annat tips för den som gillar tabata är träningsutmaningen 5 dagar tabata, där du får kostmeny och nytt tabataträningsprogram varje dag i 5 dagar. Du behöver alltså avsätta 20 minuter dagligen i 5 dagar och följa kostmenyn, som är en kickstart för att komma in i bra matrutiner.

Träningsutmaningen startar varje måndag och på infosidan kan du läsa vad personer som antagit träningsutmaningen tycker.

Genomtänkta träningsprogram som tar minimalt med tid är så som jag själv alltid tränat. Hellre fler kortare pass per vecka än färre, längre än min melodi. Som småbarnsförälder är korta, intensiva träningsprogram guld, det finns ett helt gäng på min mammaträningssajt Mammaiform.se.

Skriv en kommentar om du har några frågor på dagens träningsprogram så svarar jag här i träningsbloggen. /Caroline