Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

utfall är bra för ben och bakFråga: I övningsbanken ben & rumpa, det finns inte så många ”rena” övningar för ut- och insida lår (ex utsida lår i kabelmaskin eller i liggande). Gillar du inte dessa övningar eller varför har du inte med dem? Är inte menat som någon kritik, utan jag funderade mer på om det var någon tanke bakom det som ex. att dessa muskelgrupper tränas vid andra övningar?
Svar: Precis som du spekulerar så tycker jag att det räcker med den träning ut- och insida får vid exempelvis bredbensbenböj och skridskosteg. Det finns bra maskiner på de flesta gym, för de som vill träna dessa muskler specifikt, men jag vågar påstå att det inte behövs för de flesta. Tränar man träningsövningar ben och rumpa som utfall och benböj i olika varianter så tränas också ut- och insida.
Fråga: När kommer nästa träningsmatta?
Svar: Inom ett par veckor, jag har en väntelista till träningsmattan Romans som jag ska beta av när jag kommer hem från fjällen. När de är levererade lanserar jag nästa träningsmatta. Håll utkik här på träningsbloggen för mer info. (Det går bra att beställa Romans fortfarande om du är sugen på en liten, med leverans om ett par veckor.)

Fråga: Vilket är bäst anser du, köra ett konditionspass före eller efter ett styrkepass? Om man vill öka sin muskelmassa.
Svar: Börja med det som är prio. Det är en smart utgångspunkt när det kommer till träning. Kör alltså styrketräning först för att öka i muskelmassa. Ät också direkt efter träningen, mycket viktigt för att öka i just muskelmassa, läs om en bra koststrategi som gör skillnad här.

Fråga: Jag har en egotrippad kille som måste träna o träna o träna, så min träning kommer lite på sniskan! Vi har en son på tio månader och jag vill gärna att han ska umgås med oss tillsammans på kvällarna. Men nu blir det så att jag måste sticka iväg när sambon kommer. Då undrar jag. Vart är din bebis o hur har ni ordnat det?
Svar: Först av allt, hälsa din egotrippade kille från mig att han ska vara mindre ego. Din träningstid är lika viktig som hans. Bebis Vidar är med Erik när jag tränar, kvällstid tränar jag inom amningsavstånd eftersom Vidar inte tycker att jag ska vara på längre håll. När Erik tränar är Vidar med mig. Ibland tränar vi ihop och då hänger Vidar med. Det viktigaste är att samarbeta och hitta lösningar som funkar för båda. Vidar och jag kör ju även mammaträning, men det är ju en annan sak. Lycka till!