Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

Min dotter Tyra (vässar pennor), jag och Anna på möte i samband med att illustrationerna ska till tryckeriet och texten lämnas för lektörsläsning. Vi släpper två berättelser när vi liks är igång. I en och samma bok. Det ska bli spännande att se hur det här går, jag har läst på en del om bokbranschen och väljer trots det att göra böcker :o)

Intressant bransch, bokbranschen alltså. Anna och jag kommer lansera böcker under eget bokförlag. Varför inte starta ett eget bokförlag när vi ändå håller på liksom? Vi tar dock hjälp av proffs som en lektör, redaktör, projektledare och tryckeri med mera – böckerna genomgår alltså samma procedur som hos “de stora förlagen” fast på uppdrag av oss.

Det finns många anledningar till att vi väljer att lansera barnböckerna under eget förlag, och jag ska inte gå in på det närmare här, jag skulle kunna skriva en uppsats om ämnet nämligen :o)

Jag har studerat hur ”de stora” förlagen jobbar, vilka böcker som säljer och inte säljer, egenpublicering utan att ta hjälp av proffs (det senare är vanligtvis ingen hit, många egenpublicerade böcker skrivs av personer utan självinsikt och storyn är ofta helt utan dramaturgi och inte särskilt unik).

Just det ja, det var ju det här jag inte skulle gå in på närmare. Över till barnböckerna…

Pedagogiska barnböcker som uppmuntrar till rörelse
Barnböckerna, de är för barn cirka 2-5 år. Först ut är två berättelser om Dante, “Dante letar boll & bokstäver” och “Dante gympar & letar siffror”.

I dessa första två berättelser får du lära känna karaktären Dante, som är ett barn som gillar rörelse i kombination med att lära sig bokstäver och siffror.

För barn i just åldern 2-5 år
Böckerna är skrivna så att barn i den aktuella åldern kan relatera till dem (det finns helt otroligt många böcker på marknaden som är skrivna utan att vara tillräckligt målgruppsanpassade) (detta är en av de huvudsakliga anledningarna till att jag bestämde mig för att göra egna barnböcker).

Böckerna är genomtänkta, på flera vis. Jag ska inte gå in på alla detaljer nu, men det går att läsa dem för syskon till exempel, de är gjorda så att en 2-åring kan fokusera på vissa saker och en 5-åring på andra saker, samtidigt. Den förälder som har syskon i hyfsad tät ålder känner troligen till utmaningen att välja en bok som fungerar för en 2-åring likväl som en 5-åring tror jag :o)

Dessutom är barnböckerna gjorda för barn som kanske har en stereotyp 4-årings intressen redan i 2-årsåldern och vise versa. Överhuvudtaget så skippar vi det här med att vara stereotyp, kanske inte så förvånansvärt, det är så jag jobbar – alltid.

När alla andra fiskar simmar åt ena hållet, så simmar jag åt det andra hållet liksom. Det är ofta där allt det roliga händer, men det är inte alltid socialt accepterat, hehe, och sånt bryr jag mig inte om. Det kommer troligen vara någon som har en och annan åsikt om vissa saker i berättelserna om Dante också :o)

Barns inlärningskurvor ser faktiskt lite olika ut
Barn är olika, många barn intresserar sig för färger, bokstäver, siffror med mera mycket tidigare än enligt ”utbildningsplanen” eller “inlärningskurvan” – alternativt senare. Barn fokuserar på olika saker i olika ordning. Det tycker jag ska vara helt okej.

Jag letade bokstavsböcker och sifferböcker som en tokstolle när Vidar var liten, han var väldigt intresserad av alfabetet långt före han pratade flerordsmeningar. Han utvecklade språket med hjälp av att först intressera sig för bokstäver och senare ord och därefter meningar.

Vidar var så att säga ”sen” med språket, men han kunde alfabetet och bygga ihop bokstäver till ord med leksaksbokstäver och leksaksklossar men inte uttala dem riktigt eller sätta in orden i meningar och uttrycka sig på så vis.

Det här är inte helt ovanligt, många barn väljer att ta det i den här ordningen, och då vore det ju toppen om det finns böcker att läsa – och nu gör det alltså det snart :o)

Men. Berättelserna om Dante är så klart inte gjorda enbart för barn som väljer att ta saker och ting i Vidars ordning. De är gjorda för att uppskattas även av en 2-åring helt utan bokstavsintresse, eller sifferintresse, men jag tror att dessa intressen kommer att lockas fram med några bokläsningar.

Inte en bok för stillasittande
Kanske inte helt oväntat så finns även en hel del inslag av rörelse i Dantes liv, han är ett naturligt aktivt barn – som inte bromsas av sina föräldrar hehe..

Eftersom jag arbetar med träning och har gjort det i mer än 20 år så känner jag till att alldeles för många barn (och ungdomar och vuxna) sitter stilla en alldeles för stor del av dygnet, det åks bil hit och dit, det sits i soffan med läsplatta, det äts på restaurang…

Intet ont om bilar, läsplattor eller restauranger – men kroppen är faktiskt gjord för att röras på och det är inte alla barn som får det behovet tillgodosett i dagens “moderna” livsstil.

Istället fostras många barn till stillasittande och statistiken visar det finns många barn som är inaktiva och överviktiga i Sverige idag. Vilket i sin tur kan leda till mobbing och livsstilsrelaterade sjukdomar exempelvis.

Mina barn åker bil, har läsplatta och äter på restaurang också, och jag förespråkar alltihop i rimlig mängd.

Hur som helst, eftersom jag jobbar med träning så kändes det självklart med inslag av roliga aktiviteter i berättelserna om Dante. Dante uppmuntrar alltså till rörelse.

Så. Starka och smarta barn, det är framtiden det! När barnen som växt upp med Dante sedan börjar skolan så är det ajöss med de sopiga svenska skolresultaten i de internationella jämförelserna :o)
/Caroline
PS: Här kan du se fler bilder på Dante och Anna in action, hon imponerar med akvarellfärger och en penna bakom örat.