Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

FRÅGOR & SVAR. Fick en bra träningsfråga: ”Jag är hemma på kvällen, vill inte bli svettig och behöva duscha, men har 15 minuter över som jag kan träna på. Vad kan jag göra?”

Min första tanke är att det här är väldigt smart tänkt. Att lägga in väl valda microträningspass ibland kan säkert ge resultat. ”Träna utan att duscha – äckligt!” Tänker du kanske. Men det beror ju på vad man väljer att göra. Så länge man håller sig till övningar som i ansträngsningsgrad motsvarar ”att bära hem matkassar från mataffären” torde det väl vara okej. För efter en sådan ansträngning behöver man väl inte duscha. Eller?

Det man bör tänka på är att välja övningar som inte påverkar den vanliga träningen negativt. Att exempelvis träna ett bröstpass på gymmet för att senare samma kväll köra ett micropass med armhävningar när barnen kollar på Bolibompa är ingen bra ide eftersom armhävningar till stor del också tränar just bröstmusklerna.

Så, man får väl använda sitt lilla sunda förnuft även här…

Vad skulle passa som microträningspass då? Här är några exempel på microträningspass som vardera tar max 15 minuter:

• Plankan – stabilitetsträning för hela kroppen. Intag plankposition och stå en minut, vila 30 sekunder och upprepa 10 gånger.
• Armhävningar – suveränt för att förbättra den goda hållningen. Gör 5-10 strikta armhävningar med superteknik, upprepa 5-10 set. Stretcha sedan bröstmusklerna genom att knäppa händerna bakom ryggen samtidigt som skulderbladen hålls ihop och bröstet pressas fram.
• Balansplatta – jättebra stabilitetsträning! Om man har en balansplatta hemma kan man ta för vana att stå på den exempelvis vid tandborstningen eller när man pratar i telefon, diskar eller något annat. Det kommer ge starkare hållning och stärka exempelvis alla små muskler i knäna som hjälper till att motverka skador bättre ju starkare och stabilare de är.

/Caroline