Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

IMG_0016-1IMG_0074-1IMG_9999-1Övning 5 i mitt träningsprogram för Nikes kampanj Rock Victoriuos är klassiska crunches. En alltid lika aktuell och effektiv övning som kan tränas oavsett plats. Om du har fött barn så är det dock extremt viktigt att först ha tränat upp de inre magmusklerna, innan du ens börjar tänka på crunches (det gör du med plankövningar, se Mammaiform.se).

Kör 50 crunches varje kväll innan du går och lägger dig under en 10-dagarsperiod och se vad som händer med magstyrkan. Du kommer säkert märka att du kan köra både fler repetitioner och tyngre övningar i din vanliga träning sedan!

Så här tränar du crunches: Ligg ned med hela ryggen och ländryggen i underlaget. (Tippa bak bäckenet lite för att komma i den positionen.) Lyft upp axlarna med magmusklerna och tänk att de ska komma mot naveln. Dvs dra ihop raka bukmuskeln precis som ett dragspel. Stanna i det ihoppressade läget 1-3 sekunder innan du vänder rörelsen och kommer ned i samma tempo som du kom upp. Rulla ned kota för kota. Kom ihåg att ländryggen ska vara i kontakt med underlaget hela tiden. Lättare alternativ: Placera armarna längs med sidorna. /Caroline