Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

starka magmusklerpressa ländryggen mot träningsmattanknäna mot bröstetÖvning 7 och sista övningen i träningsprogrammet är omvända crunches, en övning som jag gillar för att den ger snabba resultat. Träna dem 4×10-20 och du märker resultat efter 10 tillfällen, om de är hyfsat regelbundna.

Med händerna placerade intill sidan för support är den en också toppenövning för att träna excentrisk träning. Kom med knäna mot bröstet, stanna till ett slag och kom tillbaka ned så sakta som möjligt.

Så här tränar du omvända crunches: Ligg ned med ländryggen tätt mot underlaget och knäna i riktning mot taket. Börja lyfta rumpan från golvet med hjälp av magmusklerna. Fortsätt rörelsen så att knäna kommer i riktning mot bröstet och rumpan lyfts upp lite till. Lyft en kota i taget från underlaget i ett lugnt tempo, hela tiden är det magmusklerna som jobbar. Kom med knäna så nära bröstet som möjligt och vänd sedan rörelsen. ”Bromsa” med magmusklerna på tillbakavägen, det ska gå lika långsamt ned som på vägen upp. Kom ned kota för kota. (Tränar raka och sneda bukmusklerna.)

På Veckorevyn.com hittar du hela träningsprogrammet och här i träningsbloggen har ju skrivit lite extra om alla övningar också. /Caroline