Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

FRÅGOR & SVAR. Frågan är vad som är bäst för förbränningen, låg- eller högintensiv träning? Så här anser jag om saken.

Kroppen förbränner både kolhydrater och fett vid konditionsträning. Procentuellt sett förbränns mer under en promenad på X minuter på morgonen eller annat tillfälle då man inte ätit på några timmar. Alltså, du har en hög procentuell fettförbränning under exempelvis 60 minuter.

Totalt sett förbränner du däremot mer vid högintensiv träning som löpning, cykling, simning under motsvarande tid.

Långsiktigt kan det vara bra för leder med mera att träna lågintensivt eftersom promenader är skonsammare för kroppen och kan i princip utföras varje dag (de flesta får ont lite här och där vid daglig löpning eftersom det är mer påfrestande för knän till exempel).

Så totalt under en längre träningsperiod kan det bli fler kalorier förbrukade genom att träna lågintensivt träning än om man högintensivtränar. Du kan kanske klara att promenera sju timmar på en vecka men får ont i knäna eller liknande om man springer fler än två gånger 30 minuter i veckan.

Det bästa för förbränningen är att variera träningen, personligen föredrar jag en blandning av promenader och löpning och ibland promenader med jogginslag.

Tänk inte så mycket på vilken träningsform som förbrukar mest kalorier. Anpassa träningen efter dig själv och dina förutsättningar. Lycka till! /Caroline