Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

GRAVIDTRÄNING. Förutom att hålla igång efter dina förutsättningar är det viktigt att tänka på vad du stoppar i dig. Både du och bebisen mår bäst av näringsrik mat. Ät frukost, lunch, middag och mellanmål som vanligt. Du behöver inte äta för två, det är en gammal skröna.

Begränsa sötintaget efter bästa förmåga. Moderna barnmorskor informerar idag om att stora bebisar till viss del beror på ett högt intag av snabba kolhydrater under graviditeten. Är dagliga onyttigheter värt besväret att klämma ut en tiokilosklump?

En graviditet är påfrestande på kroppen som den är. Det är onödigt att överäta och dra på sig en massa fettkilon eftersom det varken gynnar graviditeten, förlossningen eller tiden efteråt när det är dags att bygga upp kroppen igen efter graviditeten.

Graviditetskilon är inget att oroa sig för, de försvinner i princip av sig själva. Däremot kilon som beror på överkonsumtion av bullar, glass, godis, chips, strips, pastaöverdoser med mera – de är alltid svåra att förbränna, oavsett om de lagras i samband med en graviditet eller inte. /Caroline

PS: Det var jobbigt att gå upp så mycket i vikt tyckte jag, men om jag hade anat hur snabbt graviditetskilona faktiskt försvann hade jag kunnat vara mer avslappnad. Så till er andra som oroar er – ta det lugnt, graviditetskilona försvinner nästan automatiskt med förlossning, amning och 30-50 mil barnvagnspromenader. Fettkilona är det värre med, de sitter där till de förbränns och har egentligen inte mycket med själva graviditeten att göra. Bilderna är fotade en vecka efter förlossningen.