Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

Fitness Lifestyle
Jag har nästan alla nummer av träningstidningen Fitness. Nu byter tidningen namn. Det är inte första gången den byter namn, när tidningen först lanserades, i mitten av 90-talet. 1995 tror jag att det var, gick tidningen under namnet Fitness & Aerobics.

Aerobics var inne på 90-talet, jag har själv både tävlat och instruerat aerobics och kan inte tänka ordet “aerobics” utan att le samtidigt. Minnesbilder med fräcka rörelser som heel kicks och grapewine samt sportmodet med glansiga cykelbyxor, stringdräkter och sedemera jazzbyxor rullar som på en projektor.

När träningsformen aerobics var ute bytte tidningen namn till Fitness Magazine, i samma veva inleddes samarbetet med träningsgurun Björn Lindgren som på den tiden bland annat drev en träningssajt med namnet fitness-magazine.com (ett för övrigt mycket värdefullt domännamn, sälj det dyrt).

Tidningen fick en webbsida med träningsforum och har ända sedan Minna Tunberger tog över som chefredaktör, runt millennieskiftet ungefär – levererat enligt slogan “det senaste inom träning & trender”.

Chefredaktör Marie Kjellnäs tog över kontorsstolen i mitten av 2000 talet cirka och lyckades fortsätta att utveckla tidningen och göra den bättre och bättre år efter år. Vilket inte var en enkel uppgift med tanke på att den föregående chefredaktören redan hade skapat en mycket bra träningstidning samt startat en trend med ständigt ökande försäljningssiffror.

Papperstidningen har varit bra i år och dar. Hemsidan och aktiviteten i sociala medier hade kunnat vara bättre.

Men nu är det alltså dags för en ny era för träningstidningen. Nytt namn, ny logotyp och en total makeover utseendemässigt. Nya ägare sedan i somras. Träningstidningen Fitness Magazine byter namn till Fitness Lifestyle. Målsättningen är att bredda innehållet för att locka fler läsare.

Vad jag tycker om detta? Tja. Vi tar det från början. Tidningen börjar med några sidor annonser som jag bläddrar förbi lika snabbt som vanligt.

Sedan kommer ledaren och bakom kulisserna, den första välskriven som alltid och det andra kul.

Sedan följer en snygg och bra innehållsförteckning. Insändare, vissa hissar och andra dissar förändringarna. Därefter kommer ett par plocksidor med nyheter inom träning, hälsa och kost, alltid intressant.

Mera plock. En skönhetssida, jag tycker personligen att det är något som finns i varje annan tidning. I detta nummer finns tips på en ny ögonskugga, en hårtork och en ansiktskräm. Om jag behöver den här typen av tips så köper jag en tidning som handlar om skönhet, eller helt enkelt läser det senaste reklambladet från Åhléns.

Jag bläddrar vidare. Nu börjar det riktigt roliga. Snabba passet. Ett mycket bra träningsprogram a la crossfit.

Nu slutar det roliga. Fyra sidor skidåkning. Visst, det är vinter och många åker skidor. Men jag skulle tro att den procentuella andelen av läsarna inte är så vidare värst intresserad av detta.

Själv gillar jag skidåkning men om jag behöver tips så köper jag hellre en tidning om just skidåkning. Träningsprogram att köra i gymmet för att att bli bättre i skidspåret eller bara bättre på det stora hela, hade varit bättre, tycker jag.

Sedan blir träningstidningen bra igen. En intressant artikel om tränaren Tanja Djelevic följt av ett snyggt reportage med det senaste sportmodet. Tidningsredaktionen testar en ny träningsform, Triggerpoint. Kul.

Nu kommer några sidor med träningsprogram. Bra träningsprogram. Gillar.

Jag bläddrar igen. Test av träningsdvder. Gillar också. Sedan kommer artiklar om kost och fem bra recept. Gillar så klart. Sedan följer några sidor med tips från en psykolog för att prioritera hälsan. Bra.

Och så blir det friluftstidning igen. Klättring. Okej det är i gränslandet. Många gym har klätterväggar, så det hade kanske kunnat vara okej. Men nu handlar det om isklättring. Verkar förvisso coolt men jag tycker inte det hör hemma i träningstidningen Fitness, så som jag vill ha den.

Skönhetstidning igen. Tips på håruppsättningar. Sånt gillar jag förvisso. Mycket bättre med konkreta tips av den här typen jämfört med några slumpmässigt utvalda produkter.

Sedan får vi hänga med en läsare mot sina mål med hjälp av en personlig tränare. Det här kan jag tänka mig att många gillar att läsa. Efter det följer frågor från läsare och svar från experter. Det tror jag många gillar också.

Sist men inte minst, en krönika. Det är något jag saknat under de perioder en krönika inte varit ett stadigt inslag i träningstidningen. Jag gillar krönikor. Kanske för att jag själv strävar efter att bli duktig på att skriva sådana (jag har skrivit massor som jag inte publicerar, trots att en skrivlärare på Poppius sagt till mig att de är bra, jag tror inte på honom, jag jobbar på det på flera plan alltså).

Sammanfattningsvis så är tidningen på det stora hela samma tidning fast med ett nytt namn och en ny look. Det mesta är bra enligt min mening.

På minussidan hamnar inslagen av friluftsliv. Intet ont om friluftsliv. Det är mycket bra. Jag tycker bara inte att det hör hemma i den här träningstidningen.

Jag tycker att tidningen bör behålla fokus på gym, träning hemma och utomhus. Annars tror jag att den riskerar att bli en i mängden.

Den stora förändringen mellan Fitness Magazine och Fitness Lifestyle som jag ser det, är att Fitness Magazine var mer nischad. Något som var unikt och bra. Bra både för läsarantalet och för att sälja annonser och för att leva länge i den tuffa tidningsmarknaden.

Vi hoppar tillbaka en sisådär 15 år igen. Till tiden före Minna Tunberger tog över som chefredaktör. Då hade tidningen en tuff tid och jag tror att anledningen var inslagen av frilufsande. Det var ett brett innehåll med inslag kanot, rodd, skidor och klättring under en period. Jag själv slutade läsa tidningen på den tiden. Det var liksom för mycket om allt och inget.

Tidningen ville även då nå en bred målgrupp. Tappade fokus. Det var inte bra för försäljningssiffrorna på den tiden. Det ska bli intressant att se om det går bättre nu en sisådär 15 år senare.

Förutsättningarna finns, chefredaktören Marie Kjellnäs och hela redaktionen är fortfarande kvar och om några kan lyckas med en mer frilufsarträningstidning så är det dem. Jag kommer i vart fall fortsätta läsa tidningen och se hur den utvecklas.

Målsättningen, som jag antar kommer från de nya ägarna, är alltså att bredda innehållet för att få fler läsare. Jag tror personligen inte på den strategin. Jag tror mer på att satsa på en nischad träningstidning, med en tydlig målgrupp. Öka närvaron i sociala medier och på nätet.

Jag håller självklart tummarna och hoppas att det går så bra som möjligt för nya Fitness Lifestyle. /Caroline