Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

om punktförbränning fotografier.seFRÅGA: Går det att förbränna fett från midjan? Jag har ganska platt mage men vill verkligen få bort kärlekshandtagen.
Svar: Det här med punktförbränning eller punktfettförbränning som det också kallas är en myt. För att förbränna fett krävs pulshöjande aktivitet. När pulsen höjs tränar du lågintensiv eller högintensiv träning – då bränner du fett.

Fett förbränns över hela kroppen samtidigt. Anledningen till att det till exempel syns först på armar eller på magens övre del beror på att det vanligen inte finns så mycket fet där, jämfört med runt midjan som ofta är en stor fettsamlingsdepå.

Så, det enda som gäller är att träna konditionsträning som successivt gör att kroppsfettet minskar, totalt sett.

Det går alltså inte att punktförbränna för att bränna fett på utvalda områden. Däremot går det att fokusera mer på vissa områden med styrketräningen. Lägg in core 2-3 gånger i veckan, alltså ryggövningar och magträning, under en period för att bli starkare och fastare i mittpartiet. På så vis ökar du styrka och blir fastare, och om du samtidigt tränar kondition så blir resultatet en mindre omkrets.

Om och om igen dyker det upp olika varianter av redskap som påstås förbränna fett eller på annat sätt framkalla en plattare mage. Jag tänker till exempel på de där vibrerande grejerna som fästs på magen med förevändningen att de ska framkalla ett mindre midjemått medan man exempelvis tittar på TV.

De fungerar tyvärr inte. Bortkastade pengar. Pulsen måste upp för att förbränningen ska sätta igång. Kort sagt – det enda som funkar för att förbränna fett är att förbruka mer energi än vad som fylls på. Det finns inget annat sätt än att aktivera sig på ett eller annat vis.

Tips! Läs artiklarna om fettförbränning här på träningssajten GymGlam. 17 minuter Mage & Rygg är en bra träningsapp med träning för core. Träna 17-minutersprogrammet 2-3 gånger per vecka. Kombinera med 20-30 minuter powerwalk varje dag i några veckor och du kommer märka skillnad efter 3-4 veckor. Se även över kosten, se kost som gör skillnad. /Caroline (Foto: Johan Sjöbeck, fotografier.se)