Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

TRÄNINGSTIPS. Jag gillar att träna axlar som ni vet, allra helst ihop med min kompis Stina. Här är favoritaxelpasset. /Caroline

Axelövning 1: Stående kabeldrag bakåt med rep
Ta tag i repet och börja med att dra bak axlarna lite för att föra ihop skulderbladen, fortsätt sedan att föra armbågarna bakåt med hjälp av musklerna på baksidan av axlarna. Återgå till startpositionen i samma lugna tempo.

Axelövning 2: Stående kabeldrag bakåt i kabelmaskin
Använd handtagen i de övre trissorna och greppa med korsat grepp, lätt böjda armar. Använda baksidan på axlarna och öppna upp armarna som om du ska kramas. Håll sedan emot på vägen tillbaka till startpositionen.

Axelövning 3: Enarmsaxellyft åt sidan i kabelmaskin
Fäst handtaget i nedre trissan. Behåll axeln i neutralt läge. Nu är det musklerna på axelns utsida som ska tränas. Lyft armen rakt utåt/uppåt åt sidan. Stanna när armen är parallell med golvet. Kom sedan samma väg tillbaka ned medan du håller emot (”bromsar”) med samma axelmuskler.

Axelövning 4: Hantellyft åt sidan
Aktivera musklerna på utsidan av axlarna och lyft utåt/uppåt, vinkla upp armbågarna lite precis innan armarna är parallella med golvet (man kan tänka att man har vatten i hantlarna som ska rinna ut precis i överläget). Denna övning påminner mycket om övningen innan och tränar i princip samma muskler.

Axelövning 5: Axelpressar uppåt med stång
Utgångsläget är precis framför nyckelbenen, pressa stången rakt uppåt med hjälp av axelmusklerna. Håll emot på tillbakavägen.