Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

FRÅGOR & SVAR. Jag får många frågor om fettförbränning, många undrar om promenader som fettförbränning och vilken tid på dygnet de har bäst effekt.

Mitt korta svar – alla promenader som blir av är bra för förbränningen, oavsett tid på dygnet. Mer utvecklat svar följer nedan.

Morgonpromenader är suveräna om man vill förbränna fett! När du vaknar är de så kallade insulinnivåerna i kroppen låga, eller i princip obefintliga efter nattens ickematintag. Innan promenaden är det bra att dricka en proteindrink för att skydda musklerna, dricka en kopp kaffe för att öka förbränningen samt inta ett par fiskoljekapslar för att kroppen ska aktivera fettförbränningen. Kroppen förstår på så sätt att det tillförs fett och behöver därför ej hålla så hårt på fettet utan kan frigöra det för förbränning.

Lunch- och kvällspromenader är också bra, du behöver inte kliva upp i ottan för att fettförbränna, det går bra att gå när som helst under dagen. Det viktiga är att man väntar ett par eller tre timmar efter en måltid för att få bättre förbränning. Precis efter en måltid är insulinnivåerna höga och då är fettförbränningen inte riktigt redo.