Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

Coca-colas Facebooksida

Här är en artikel jag skrivit under hösten när jag gått Poppius grundkurs i journalistik. Den handlar alltså om hur man lyckas med företagande på Facebook.

Öka företagets intäkter genom att vara aktiv på Facebook. Det krävs mycket tid och en genomtänkt plan för att lyckas. Så här skapar du en värdefull kanal direkt till din målgrupp – och undviker fallgroparna!
Till utseendet är det ingen skillnad på en grupp eller en sida på Facebook. Det finns däremot funktionella skillnader och det är bra att tänka till innan du som företagare börjar använda Facebook, så att det blir rätt från början.

På en sida kan du uppdatera ditt företags status, något som direkt dyker upp i nyhetsflödet hos de personer som följer ditt företag. Det går att lägga upp länkar och bilder.

Det går också att ta fram statistik för sidan och du kan se ålder och kön på ditt företags fans. Det går att mäta till exempel antalet kommentarer och hur många gånger fansen tryckt på gilla-knappen. En sida kan ha obegränsat många fans.

En grupp är mer begränsad, det som skrivs i nyhetsflödet syns bara för personer som är med i gruppen. Tanken med grupper är att personer som delar ett intresse eller en åsikt ska kunna mötas på ett ställe och diskutera. En grupp är alltså mer som ett forum och mer sluten än en sida.

Susanne Jarl är entreprenör och grundare av Susnet AB som bland annat driver matsajten Recepten.se. På ett år lyckades hon samla ihop 10 000 fans till företagets Facebooksida. Där lägger hon upp bilder och länkar till nya recept som hon publicerar på matsajten, hon länkar också till artiklar och annat som hon tror kan intressera de personer som valt att följa henne.

Facebooksidan är ett enkelt sätt för Susanne Jarl att nå ut till dem som gillar hennes receptsajt. Hon är tacksam för att så många följer henne och vill ge något tillbaka till fansen. Därför strävar hon efter att uppdatera företagets Facebooksida dagligen.
– Jag uppdaterar sidan några gånger i veckan, när jag har lagt upp något nytt på matsajten. Mitt mål är en uppdatering per dag men det blir oftast lite mer sällan, säger Susanne Jarl.

Fördelarna för fansen är att de får recepttips utan att behöva surfa in på själva receptsajten. De kan också ställa frågor direkt till Susanne Jarl via kommentarsfunktionen. Frågor som hon alltid besvarar.

Sådant tar en hel del tid och det är den enda eventuella nackdel som Susanne Jarl kan se med att finnas på Facebook. Något som är bra att tänka på innan du skapar ett konto för ditt företag. Det är också viktigt med en genomtänkt strategi.
– Lägg inte bara upp en sida och strunta i den. Fundera över varför någon ska vilja vara fan till din sida och leverera det som du tror kan uppskattas. Prova dig fram och se vad som uppskattas vilket ju är lätt att se på Facebook med “gilla”-funktionen, tipsar Susanne Jarl.

Susanne Jarl använder sig av dela-knappar på varje recept för att besökarna enkelt ska kunna dela ett recept. Det är ju bra för både dem och för hennes företag, som på så sätt får mer trafik till sin sida och därmed också ökade annonsintäkter.

Coca-Cola Drycker Sverige AB lanserade sin Facebooksida så sent som i höstas och anser sig vara i uppstartsfasen.

Anne Lindfeldt, PR-ansvarig på Coca-Cola i Sverige berättar att det är tre personer som sköter uppdateringarna vid sidan om övriga arbetsuppgifter. Just nu ligger fokus på att kontinuerligt uppdatera sidan med nyheter.

På Coca-Cola arbetar de med att ta fram en strategi för sociala medier där Facebook är inkluderat. Den skall vara klar under 2011.

Syftet är klart. Att skapa ytterligare en kanal där de kan kommunicera med konsumenter och anställda.
– Facebook ger oss en möjlighet att på ett mer personligt sätt berätta om Coca-Cola, vad som händer globalt och lokalt i Sverige, berättar Anne Lindfeldt.

Närvaron på Facebook tror Anne Lindfeldt kan öka både kunskapen och förståelsen för ett stort företag som Coca-Cola. De vill dra nytta av att snabbt och smidigt kunna komma i kontakt med konsumenterna och samtidigt även göra vägen till kontakt med företaget kortare.
– Det är viktigt med sociala medier för alla företag i dag. Ett företag måste ha ett tydligt syfte med närvaron och vara beredd att avsätta den tid som krävs. Innehållet på sidan avgör dess framgång och det är jätteviktigt att hålla uppe kontinuiteten, säger Anne Lindfeldt.

Som företag gäller det att i första hand att tänka på vad fansen vill ha och leverera det som uppskattas.

Om du vill göra reklam för ditt företag så gäller det att inte göra det för ofta. En övervägande del av kommunikationen måste vara av intresse för fansen.

Ett fan är ett fan så länge det känner att ett företags Facebooksida tillför något i dennes liv. Om den känslan inte infinner sig försvinner ett fan lika snabbt och enkelt som det anslöt sig.