Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

Vilken grym hemsida! Just nu är jag som en svamp och suger in massor med information för att komma igång med träning och bra kost igen. Alltså alla de övningar som du lagt upp är ju så bra! Lätta att förstå. Tänkte kolla med dig vad du tycker om lchf?

Svar från mig: Personligen undviker jag transfetter i största möjliga mån, samt stora mängder mättat fett. Mer om dessa finns att läsa här. Jag äter också kolhydrater eftersom jag inte skulle klara en vanlig dag utan och absolut inte ett träningspass. Men jag överäter inte kolhydrater.

Jag fokuserar på protein och nyttigt fett. Förenklat kan man säga att min tallriksmodell består av en proteinhög som täcker 45%. Alltså det som serveras i form av protein som fisk, fågel eller quorn. 45% av tallriken fyller jag med grönsaker och resterande 10% med kolhydrater som exempelvis potatis.

Ett proteinberg och en liten kolhydratsklick alltså. Resten grönsaker. I grönsakerna finns till stor del även kolhydrater. Så min kost består alltså av mer än 10% kolhydrater.

Anledningen till att LCHF funkar för många tror jag är för att den procentuella delen av kolhydrater i kosten förändras. Många överäter kolhydrater. Men att gå från att överäta till nollvision kan jag tycka är lite drastiskt.

Generellt tycker jag att man ska satsa på det som funkar för en själv. Funkar LCHF, kör det! Men läs på för- och nackdelar och hämta info från flera håll. Fitness Magazine skrev ett väldigt bra reportage där de redde ut för- och nackdelar för ett tag sedan, kontakta dem, jag tror att det går att få tag på tidigare nummer.

Sedan beror val av förhållningssätt till kosten också på vilket målet är. Är det att minska vikten från 300 kg till 200 kg så är LCHF en bra metod, men är det att tävla i bodybuilding så är det ingen bra deffdiet. /Caroline

PS: Roligt att du gillar nya sidan! Precis så som du upplever den är min önskan!