Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

Timbok 14 _2För att komma i kondition och genomföra ett 5-kilometerslopp rekommenderar jag att träna specifikt. Alltså att anpassa träningen för att just bemästra utmaningen att springa 5 kilometer.

Ha som mål att alltid träna den aktuella sträckan. Strunta i tid och tempo till en början. Ge dig ut på gångbanorna eller till löparspåret alternativt till gymmets konditionsavdelning. Träna sträckan 5 kilometer.

Låt sträckan ta den tid som behövs och lägg in så många pauser som krävs. Promenera i ditt tempo, sitt ned på en parkbänk och vila var femte minut eller kryp fram. Gör vad som helst för att bli vän med sträckan. Med tiden kan du lägga in kortare jogginslag och mycket snart springer du de fem!

Tänk att för varje gång kommer sträckan att kännas lättare. Ju lättare sträckan känns, desto roligare kommer också träningen att kännas. Alltså kommer träningspasset kännas roligare och roligare för varje gång! Fler träningspass blir av och så vidare. Huxflux så är den goda cirkeln igång! /Caroline
PS: Vårruset är ett löparlopp på 5 kilometer och anordnas på platser utspridda över hela landet.
PS2: Petra bloggar om löpning på SvD, väldigt bra löparblogg för alla som är eller vill bli joggare.