Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

läs vad jag tycker om lurig marknadsföringJag tycker att livsmedelsföretagen lurar konsumenterna genom att rekommendera produkter som innehåller mycket socker som mellanmål. Arla och Norrmejerier har så kallade hälsovarumärken. Mina förväntningar på ett hälsovarumärke är att de ska göra hälsosamma produkter. Så är det tyvärr inte.

Därför skrev jag en artikel om detta och idag kan du läsa artikeln hos SvD.

Jag tycker att företag som Arla och Norrmejerier (som gör Gainomax) dels borde kunna tillverka produkter utan eller med avsevärt mindre mängd socker i och de dessutom borde vara tydligare i sin marknadsföring.

På förpackningarnas framsida framgår det tydligt att produkten innehåller en viss mängd protein. Att produkterna också innehåller ungefär lika mycket socker framgår inte lika tydligt. Arla är något tydligare eftersom de skriver lite luddig sockerinfo på framsidan också, men inte tillräckligt tydliga.

Både Arla och Norrmejerier rekommenderar produkter med högt sockerinnehåll som mellanmål och som återhämtningsdryck efter träning. Trots att de vet att socker inte är bra att äta som mellanmål och att rekommendationerna är att hålla sockret på en låg nivå.

Ett mellanmål ska alltså helst inte ge kroppen en sockerkick. Vilket tyvärr blir effekten av att välja ett mellanmål som Gainomax Protein Drink eller Arla Wellness Protein Control mjölkshake.

Det är verkligen tråkigt att inte företag som Arla och Norrmejerier kan leverera det som förväntas av en hälsoprodukt. Fram tills dess att de börjar producera nyttiga produkter genomgående och slutar använda socker på det sätt de gör så får vi konsumenter helt enkelt komma ihåg att läsa både framsidan och baksidan på förpackningarna. /Caroline
PS: Här hittar du knepen för att tyda en innehållsförteckning.