Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

på inspirationsföreläsningJag hämtar inspiration från andra branscher, och det är också ett av mina allra bästa företagartips. Nyligen var jag på en inspirationsföreläsning för företagare med Mikael Ahlerup, VD på Astrid Lindgrens Värld sedan 10 år tillbaka. Ett företag som jag är otroligt imponerad av.

Vi har ju varit där några gånger, klicka på länkarna för bildkavalkad och läsning om upplevelserna:
Första gången sommaren 2012
Sista helgen i maj i år för att fira Tyra 2 år
En dag i juli för att kolla in nyöppnade Katthult
En helg i augusti för att det är så extremt roligt att vara där med barnen

När jag fick inbjudan till föreläsningen så svarade jag troligen snabbast av alla, det var den veckans enklaste beslut att fatta. Det är klart att jag vill höra historien bakom Astrid Lindgrens Värld.

Jag undrar ju så klart vad som är hemligheterna, vad är det de gör och lyckas med som får alla andra i barnunderhållningsbranschen att framstå som amatörer? Nåja, det finns många roliga aktiviteter för barn, men ingen som lyckas med saker och ting på samma vis. De är i en egen liga.

Jag undrar också vad det är företaget gör som får både mig och Erik att helt gå i spinn när vi pratar om Astrid Lindgrens Värld med andra föräldrar. Vi slutar inte prata förrän de vi pratar med bokat en resa dit mer eller mindre. Vi beter oss som självutnämnda gatupratare.

Ni som läser min blogg eller har haft ett inspirationsmöte med mig i starta-eget-företag-i-träningsvärlden (ja, jag gör sånt eftersom jag gärna supportar andra tjejer som går i starta-eget-tankar, med en konkret och bra idé) vet att jag är extremt noga med vad jag skriver om och inte här i bloggen.

Något jag gärna skriver om är extremt bra grejer, som jag har hittat helt själv och inte till följd av någon PR-kupp.

Aktiviteter för barn ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag tycker att barn ska få leka och vara glada så mycket som möjligt. Jag kan lägga hur mycket tid som helst på att skriva om saker jag verkligen gillar, riktigt bra grejer, som förtjänar det helt enkelt. Som Mullgrodan. Astrid Lindgrens Värld…

Samtidigt som jag tackar nej till ett antal tusenlappar om året eftersom jag säger nej till köpt innehåll i bloggen, så kallade sponsrade inlägg, gratisresor, gratisgrejer med mera. Den typen av snabba cash är inget jag kommer tjäna på i längden, även om jag måste erkänna att det kan kännas frestande ibland. Jag är dock helt övertygad om att min strategi är långsiktigt bäst för mitt varumärke.

På föreläsningen listade VD:n Mikael Ahlerup ett antal exempel när de också tackat nej till snabba cash, vilket kändes bra och inspirerande att höra.

Föreläsningen handlade om varumärkesbyggande, affärsutveckling och personalfrågor. Jag fick svar på flera av mina frågor under föreläsningen, som exempelvis:

Hur lyckas ALV att vara så genuint Astrid Lindgren? Varje gång jag är där får jag känslan av att det är Astrid Lindgren som driver stället, hur kan det vara möjligt att driva det så autentiskt i hennes anda?

Svaret är programrådet. Ett gäng damer mellan 62 och 89 år. Astrid Lindgrens gamla kompisar, ett gäng som hon har utsett och som ansvarar för att att hålla ”tingeltangel och krimskrams” borta från Astrid Lindgrens Värld. De träffas några gånger om året, VD:n och programrådet, i Astrids gamla lägenhet på Dalagatan, dricker kaffe och äter kakor och fattar viktiga strategiska beslut.

Det förklarar saken. Jag skrattade många gånger under föreläsningen, när han citerade damerna och delade med sig av damernas respons när han presenterat olika förslag och idéer.

På Astrid Lindgrens Värld är det sagomiljön, teatern, mötet med sagofigurerna och leken som står i centrum. Något de verkligen lyckas med fullt ut.

Alla barn är och ska känna sig välkomna. Att just det är en av företagets grundvärderingar hade jag redan listat ut. Det var intressant att höra mer om hur de jobbar för att dels veta vilken målgruppen är, och dels göra så att målgruppen känner sig välkommen.

Denna grundprincip kan man tycka vore en självklarhet för alla företag i den branschen. Det är den troligen också. Men få lyckas på samma vis som Astrid Lindgrens Värld.

Maten är ett bra exempel, på Astrid Lindgrens Värld har de koll på exakt vad som finns i vilken mat. Eftersom Vidar är allergisk så är detta viktigt för oss givetvis, men det säger också en hel del om företagets ambitioner.

På ALV kan Vidar gå in på ett konditori och beställa en kaka, den som står bakom disken hämtar en pärm och rabblar sedan upp vad han kan välja och inte. Det finns dessutom skyltar som tydligt markerar innehållet, nötter, laktos, gluten med mera.

Vidar kan alltså fika på Astrid Lindgrens Värld, vilket barn tycker inte att det är en kul grej? Även om det inte är någon långsittning, vi pratar 5-10 minuter i Vidars värld, hans huvudsakliga fokus ligger ju på allt som går att leka med, teaterföreställningarna och träffa sagofigurerna.

Hur som helst, ALV är det enda stället i hela landet som vi hittat hittills där han kan fika precis som vilket barn som helst, tro det eller ej. Nu har vi inte varit överallt, men ändå på många ställen eftersom vi väljer att spendera all ledig tid ihop med barnen och anpassar aktiviteterna helt och hållet efter dem. Andra har för dålig koll på vad som är i det som serveras för att kunna garantera att det inte är nötter i.

På ALV är alternativ som äggfria, glutenfria, laktosfria pannkakor och våfflor självklarheter, en del i standardsortimentet. De är tillagade med samma omtanke som de vanliga pannkakorna och våfflorna, goda alternativ alltså, inte vi-har-något-i-frysen-som-vi-kan-köra-i-mikron-alternativ.

Maten på restaurangerna är tipp-topp, en a la carte meny för barn. Barnvänligt men långt ifrån den annars sunkiga standard som finns på exempelvis Gröna Lund, Kålmården, Eskilstuna Zoo för att nämna några exempel. Vi brukar äta på Majkens kök, där serveras näringsrika måltider som både barn och vuxna tycker om, allt gjort på närproducerade råvaror, på plats eller i ett kök nära Vimmerby.

Många andra företag i barnbranschen importerar billigast möjliga råvaror från vilket land som helst. För att hålla nere kostnaderna. För mig som förälder så känns det aldrig någonsin som ett bra alternativ att köpa hormonstinn köttfärssås till mitt barn. Det är ju inget restaurangerna skyltar med direkt, men det är inte helt ovanligt, börja fråga efter ursprungsland innan du beställer om du inte tror mig.

Därför har vi nästan alltid med egen mat i mattermos, men det går ju inte alltid och det är med stor ångest jag köper skräpmat till överpriser och ger till barnen, men det behöver man alltså inte göra på ALV.

Astrid Lindgrens Värld tog avstånd från det här med att importera billigast möjliga råvaror för några år sedan och har idag lägre marginal per måltid, men högre lönsamhet totalt sett på grund av ökade kvantiteter. God, vällagad mat säljer helt enkelt bättre. De har fått mycket uppmärksamhet för maten, i mattidningar och på matmässor, jag hoppas att det är fler i den branschen som inspireras av dem.

Själv fick jag inspiration inom varumärkesbyggande på föreläsningen. Något som jag tycker är bland det roligaste men också mest utmanande med att driva eget företag. Jag har gjort ett antal misstag under åren, och lärt mig av dem, idag känns det som att jag är på väg åt rätt håll på den fronten.

Det var också intressant att höra om hur företaget tänker kring affärsutveckling och personalen. Jag har själv reflekterat över att det verkar vara en god stämning bland de som jobbar på Astrid Lindgrens Värld, orkestern som vanligtvis spelar i Katthult på ALV dök upp på ett ställe där vi råkade befinna oss och sjöng och spelade för en person som visst jobbade sin sista dag den dagen. Det var ju ett trevligt initiativ.

Förväntningarna var höga innan föreläsningen, dels eftersom jag varit på Astrid Lindgrens Värld från öppning till stängning ett antal gånger, dels eftersom jag imponeras så av företaget. Det var en givande föreläsning. Historierna om programrådet kommer jag troligen aldrig att glömma. Vilket gäng.

Jag skulle också vilja ha ett gäng kloka tanter att rådgöra med, eftersom jag är uppväxt med en mycket närvarande, klok och inspirerande farmor så vet jag hur kloka många i den generationen är, livserfarenhet går liksom inte att googla sig till. /Caroline