Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

Enligt planerna borde jag nu vara i lägenheten i Amsterdam, relaxande efter konventhelgen i ett varmt bubbelbad…

Istället är jag i lobbyn på ett väldigt rökigt och sunkigt hotell i Prag. I väntan på att bli incheckad. Detta kan dröja en timme visst.

Flygbolaget Czech Airlines
(som f ö seglat högst upp på min dont-like-lista) (visste f ö inte att
jag hade en sån lista innan idag), glömde att ringa hotellet för
att bekräfta att några resenärer var på ingång…

Men jag antar att jag inte ska klaga. Egentligen. Jag hade fortfarande kunnat stå i den 300 meter långa kön på flygplatsen i väntan på att bli ombokad.

När vi taxat ut från gaten och var på väg att lyfta, bestämde de sig för att cancellera flighten
pga dimma. Det var ju bra. Man vill ju ogärna att flygbolagen chansar i
sånna lägen. Så, vi körde tillbaka till gaten och hoppade på
fastmark igen.

Det som jag däremot är vansinnigt irriterad över är Czeck Airlines sätt att hantera resten. Eller total avsaknad av hantering.

Alla plan ställdes in och det medförde ungefär 500-700 personer som behövdes bli ombokade. Detta tänker Czeck Airlines att en enda person kan ordna. På egen hand. Ni kan ju föreställa er kön!

Efter att ha joggat till en annan terminal, i hopp om kortare kö. Insåg jag att jag förmodligen skulle få spendera natten på en flygplats i Prag. I det tempot köerna betades av.

Tur i oturen lyckades konventarrangören Roman
(min hjälte), via en kompis på flygbolaget boka om mig till
07.00-planet imornbitti. Som enligt ryktena var fullt. Man kunde kanske
komma med 10- eller 13-planet. Jag har utbildningar att infinna mig på
imorn! Varför sätter man inte in ett extra plan? Eller flera?

Hur som helst, jag lyckades leta reda på en sur tant på Czeck Airlines och tack vare min påstridiga sida lyckades jag dessutom få en hotellvaucher och komma på en buss. På bussen hit var cirka 30 personer. Det betyder att de lyckats boka om 30 personer på 3 timmar.
Ganska många hundra kvar att boka om. Jag gissar dessutom att de som
var på bussen inte fått hjälp på flygplatsen utan, precis som jag, på
annat håll.

Hur kan man som flygbolag inte ha någon som helst beredskap för inställda flighter?
Jag frågade en av flera Czeck Airlinesanställda som
bara satt och hängde i incheckningen om inte de kunde rycka in och
göra nånting. I vart fall informera folk om vad som pågick.

Den inte så proaktiva tjejen jag talade med informerade mig om att hon enbart
jobbar med incheckning och la till: “Jag har jobbat här ett år och
aldrig sett så här många personer i kö samtidigt innan.” 

Ursäkta om jag uppfattas som gnällig.
Jag gillar inte att vara sådan. Men gravt oorganiserade situationer som
denna kan jag bara inte ignorera och vara tålmodig i.

Well. Nu är det som det är. Jag är glad för att de inte chansade och flög i dåligt väder. Jag lider med dem som fortfarande står i kö och kommer göra så många timmar framåt. Jag är tacksam för att jag trots allt är på ett hotell. Förhoppningsvis kommer jag också in i själva hotellrummet såsmåningom…