Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

FRÅGOR & SVAR. Ska man träna kondition före eller efter styrketräningen? Eller ska man rent av köra det vid ett separat tillfälle? Hur ska man kombinera ihop de olika muskelgrupperna vid styrketräning?

Väldigt bra frågor! Det finns några huvudregler som egentligen härstammar från vanligt sunt förnuft men som är bra att komma ihåg:
• Träna stora muskelgrupper först, sedan när de är trötta är det lättare att få kontakt med de mindre.

• Träna mage sist på träningspasset eftersom all annan träning behöver ett starkt magstöd och då är det ju bra om magmusklerna är pigga och starka.

• Undvik att äta timmarna innan lågintensiv fettförbränning för att hålla blodsockernivån nere.

• Äta så snart det går efter träningen för att kroppen snabbt ska kunna påbörja återhämtningen.

Jag har fått en del mejl och kommentarer om det här och så här tycker jag personligen:

Så länge man inte planerar att tävla i fitness eller body building, utan tränar 3-6 gånger i veckan i strävan mot välmående i största allmänhet, ja, då har det faktiskt ingen större betydelse om man tränar kondition först eller sist eller på ett enskilt träningspass.

Om man kombinerar axelpasset med bröst- eller ryggträningen upplever jag inte heller gör någon större skillnad.

Det viktiga är inte HUR, VAD och NÄR utan ATT man tränar! /Caroline

Vad tycker du? & hur tänker du när du planerar din träning?