Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

FRÅGOR & SVAR. Fråga från läsaren Cecilia: ”Jag har alltid tränat mycket på gym, främst gruppträning och tycker det är himla kul. Av tidsbrist och resor har jag de senaste året blivit en “periodare”, tränat ca 4-5 ggr i veckan i ca 3 månader för att sedan få ett abrupt avbrott i ungefär lika länge och sedan ta upp träningen igen, i den cykeln håller det på. Det jag har märkt på några år är hur mina armar bara blir större och större. Har hört talas om att muskler omvandlas till fett när man inte tränar på ett tag, stämmer det? Sedan undrar jag så klart vad jag kan göra för att minska omfånget på armarna. Vet att man inte kan punktträna, men du kanske har några tips ändå. Jag är ganska bredaxlad, eller snarare är det mina höfter som är smala och därför ser axlarna oproportionerligt breda ut, och därför vill jag gärna tona ner detta med smalare armar. Tacksam för tips och tack för en bra och informationsrik blogg!”

Mitt svar: Att vara ”periodare” är inget ovanligt. Det här med att få träningen som rutin och skapa kontinuitet är lättare sagt än gjort.

Jag tror att det många gånger beror på att ”periodare” ofta tränar stenhårt i några veckor eller kanske månader och därför tröttnar. Träning förvandlas till ett tvång och känns inte rolig.

Det är jättevanligt att rivstarta träningen genom att ge sig ut i löparspåret och springa 2 mil eller sticka till gymmet och köra 2 timmars styrketräningspass. Kroppen undrar vad i hela friden det är som händer och verkar undermedvetet för att motverka den här typen av tokjobbiga ansträngningar och röstar för att inte träna…

Nu vet jag inte om det är just så här för dig. Tipset är att hitta någon träningsform som du tycker är riktigt rolig. Det kan vara gruppträningspass, tennis, fotboll eller någon annan bollsport. Promenader och hemmaträning kanske kan vara något? Man måste ju inte träna på gym.

I bloggen finner du flera träningspass att köra, bestäm dig för att testa igenom dem och testa något helt nytt i träningsväg också. Bit ihop och kör, planera in träningen i kalendern och prioritera dem precis som du gör med andra viktiga möten. De här mötena gäller din kropp och hälsa och kan göra att du lever ett smidigare och längre liv.

Men, börja lugnt och steg för steg. Att komma igång lugnt och fint är bra. En gång i veckan räcker i början. Vänj kroppen sakta men säkert och låt den anpassa sig till rutinen att träna. Jag tror att om man bara hittar något tillräckligt roligt så vill man gå till träningen bara för att det helt enkelt är kul!

Om muskler kan omvandlas till fett? Omvandlas och omvandlas… Det är väl så att fettet dyker upp vid inaktivitet och om det inte jagas bort med träning, ja då brukar det ju hitta sina favoritplatser lite här och där på kroppen…
Du har helt rätt i att det inte går att ”punktträna”, kroppen förbränner fett fördelat från hela kroppen. En mix av förbränning- och styrketräning är min rekommendation för fastare, starkare och snyggare armar. Lycka till! /Caroline