Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

Kosten minst lika viktig som träningenFör att maximera träningen och reslutatet – se över din kost. Det är nästan alltid kosten, ofta för mycket kolhydrater i förhållande till behovet (jag tycker absolut inte att man ska äta för lite kolhydrater heller) som är orsaken bakom uteblivna träningsresultat.

Förutsatt att själva träningen är effektiv och genomtänkt i sig så klart.

Det här med kosten är inte så svårt som många tror. Ta en sak i taget, börja med att fokusera på mellanmålen i några dagar. Ge dig den på att få till dem. Satsa på att äta ungefär var tredje timme vaken tid. Frukost, mellis, lunch, mellis, middag, kvällsmål.

Låt inte slumpen avgöra vilken näring din kropp får eller inte får. Ta kontroll över menyn genom att planera måltiderna i förväg. Bana in sunda vanor stenhårt så att de känns naturliga efter en tid, testa lite olika upplägg för att hitta ett som passar dig och ditt liv.

När äta-var-tredje-timme sitter är det dags för nästa steg – se över fördelningen av kolhydrater, fett och protein.

Genom att äta nyttigt och näringsrikt så slipper du dippar och det blir lättare att låta bli det där mindre nyttiga. Utöver det så gör en rimlig mängd onyttigheter inte någon större skillnad på det stora hela.

Du behöver alltså inte sluta helt med godis och bakelser för att nå din idealform. Men det gäller att hitta balansen.

Lästips:
Ta makten över sockerbegäret
Kolhydrater och kolhydrater
Öka de nyttiga fetterna
Välj rätt protein
Ät dig i form – koststrategi som gör skillnad

Små förändringar till vardags kan göra stor skillnad på några månader. /Caroline