Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

FRÅGOR & SVAR. Fick en fråga: ”Jag är en väldigt aktiv träningsmänniska. Springer i 40 minuter minst tre gånger i veckan, två bodypump pass och ett pilates. Ändå lyckas jag aldrig få bort fett från magen. Jag har jättesvårt med att veta vad jag ska stoppa i mig efter ett hårt träningspass? Vill inte växa i muskelmassa bara bli tonad och som sagt få en platt mage. Vad göra?”

Mitt svar: Du är ju som du säger väldigt aktiv, så ditt dilemma beror nog inte på träningsdosen. Vet inte hur längre ditt träningsupplägg sett ut så här, men det brukar vara bra att variera sin träning eftersom kroppen anpassar sig till ansträngningsgraden och behöver överraskas för önskade resultat.

När kroppen fettförbränner avlägsnas fett från hela kroppen, det går alltså tyvärr inte att ”punktförbränna”, en vanlig felaktig uppfattning. I det här fallet kan man ju fokusera lite extra på magmusklerna och styrketräna dem så att de blir fastare och därmed snyggare om man gillar den looken. Det är i allmänhet svårt att växa i muskelmassa och det sista en vanlig tränande person behöver vara orolig för är att förvandlas till en muskelknutte. För det, krävs år av träning och speciellt anpassad kosthållning.

Nu vet jag inte hur din kosthållning ser ut, men jag tror att du kan ha en del att hämta där. Ät var tredje timme vaken tid, var noga med mellanmålen och satsa på träningsmat med mycket protein, rätt sorts fett och håll igen lite på kolhydraterna. Gemene man/kvinna äter oftast alldeles för mycket kolhydrater, se exempelvis när man hämtar thaimat, då räknar de med att man ska äta ris för en hel familj! Var noga med att äta direkt efter dina träningspass också.

Lycka till! /Caroline