Som förälder får man ju vara med sitt barn i skolan om man vill och idag har jag passat på att vara med V.

Jätteroligt att få en inblick i hur hans vardag ser ut. Allt från hur barnen är med varandra till när, hur och var de äter frukten (oftast morotspinnar för hans del).

De två saker jag blev mest förvånad över, men som jag tycker är väldigt bra, var att barnen ofta får turas om att tala i olika sammanhang, och att de var så duktiga att lyssna på varandra.

Dagens chock blev upplevelsen av att koncentrera sig i grupp. Även om klassen delades upp i halvklass så var ljudvolymen jobbigt hög – själv blev jag helt slut i att vara i en sådan miljö (på grund av ljudet). Läraren gjorde sitt bästa och det var inte så att barn skrek, men det var många barn i samma rum och olika typer av ljud.

Jag tänker på barnen – som ju vistas i sådant ljud dagligen…

Att välja andra tider än normen

Dagens ljudupplevelse stärker mig i de val jag har gjort hittills – att jobba kvällar och helger för att kunna ha barnen kortare tid på förskola och skola (valt att köra deltid också delvis under småbarnsåren, kommer påverka pensionen men det får jag jobba igen senare när de blir äldre hehe).

Det är kontroversiellt, andra föräldrar tittar snett på mig – ja så är det när man ”simmar mot strömmen”.

Så vad ”offrar” jag då? Saker som tevetittande, en enkel uppoffring tycker jag (men man kan tycka olika, det är helt okej – jag respekterar de som gör andra val, och jag vill bli respekterad för de val jag gör och inte bli blängd på hehe).

Och så en del av den inkomst jag annars skulle ha haft och jag kan ärligt säga att det är jag faktiskt lite stressad över ibland, jag gillar att ha en (gärna rejäl) buffert och den blir allt mindre.

Men, var sak har sin tid och inget får mig att må så bra som våra eftermiddagar tillsammans i någon lekpark, på lekland (har årskort och på vardagseftermiddagar är där knappt några andra vilket är behagligt på sådana platser).

Vadå vistelsetid?

En dag i skolan med sitt barn tror jag underlättar för att sedan göra val som procent arbetstid under åren barnen är små och så vidare.

Lättaste sättet att ta reda på vilken vistelsetid som är den bästa är att hänga med sitt barn en dag, inte en inskolningsdag (som ofta är både kortare och lugnare på andra sätt) och sedan bilda sig en egen uppfattning. Det är bra att kolla upp vilka timmar det är pedagogisk verksamhet, när på dagen det är som trevligast med mera (oftast är det 09:00-15:00).

(Ja det finns många barn som har det bättre i skolan än hemma, för dem är så långa dagar som möjligt det bästa förstås.)

I förskolan har jag bra koll på hur dagarna ser ut, eftersom barnen går på föräldrakooperativ och det förekommer att jag är där heldagar och ”jobbar” när någon pedagog är krasslig exempelvis.

Med ”jobba” menas ”hjälpa till efter bästa förmåga”, ofta är det saker vem som helst kan göra, diska och fixa – så att pedagogerna kan fokusera på barnen.

Att gå i första klass

V går i första klass och det är en rolig ålder tycker jag. Många funderingar, frågor och den underbara inställningen att hellre dra till med något och inte bry sig så mycket om det är rätt svar eller inte. (Undrar i vilken ålder det skiftar över till att alla sitter tysta av rädsla för att säga fel, om det gör det..)

Ett underbart exempel från idag:

Fröken: Vad heter den som skor en häst?

En ettagluttare: Skomakare.

Jag tycker det var ett väldigt bra svar på sätt och vis!

Kul dag och jag rekommenderar verkligen att hänga med sitt barn en heldag i förskolan eller skolan, väl investerad tid på många vis. /Caroline

Secured By miniOrange