Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

Bra barnmatBarnanpassade familjemiddagar är typiska formbovar, som till exempel klassisk pasta och pastasås, de kan ju bestå av runt 90% kolhydrater. Intet ont om kolhydrater, men det gäller att inte överdosera dem. (Läs mer i den här artikeln.)

Det är utmanande med “barnmat”, men det går. Som familjemiddag kan man t ex laga en stor ugnspasta med 1 kg älgfärs (gör först köttfärssås kryddad med mycket organo och andra barnvänliga kryddor) 1 kg morötter (skala och koka 7-8 min) och 250 gram pasta (koka halva tiden, du kan också ha i fler grönsaker som palsternacka och kålrot.

Varva i ugnsformen som när du gör lasagne ungefär och på med riven ost och in i ugnen i 20 minuter 220 grader.

När ni sedan sitter vid middagsbordet – fokusera på morötterna, grönsakerna och färsen framför pastan. Det gör alltså inget om det ligger kvar lite pasta på tallriken. Detta kommer inte dina barn tänka på. Barn växer och rör sig automatiskt mycket mer än vuxna och behöver äta mycket kolhydrater från typen som finns i pasta.

Gör ingen grej av det, som att prata om strategin högt exempelvis. Barn gör som föräldrarna gör. Men troligtvis kollar de inte vad du lämnar utan har annat att tänka på när de själva är färdiga med maten.

Detta är också en bra matlåderätt att ha i frysen för att snabbt och enkelt kunna servera bra och hemlagad mat på vardagarna. /Caroline