Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

Jobba mer med core när du tränar benVariera din benträning, ge dina käraste benövningar ett lyft och träna core samtidigt. Testa att hålla en medicinboll i händerna för att variera dina favoriter.

Genom att träna klassiska benövningar och samtidigt hålla en medicinboll så spänner du magmusklerna mer och annorlunda än vanligtvis. Du kopplar in din core och håller automatiskt upp överkroppen bättre och starkare.

Använd en boll som väger 1-5 kilo och håll den i händerna när du tränar knäböj exempelvis. Håll bollen antingen ovanför huvudet eller rakt framför dig med raka eller böjda armar. Alternera gärna placering vid olika träningstillfällen för att variera och utmana musklerna på olika vis.

Eller kör en kombination. Träna ett set med benböj där du sitter bak samtidigt som du lyfter upp bollen rakt framför dig och vänder när bollen är i höjd med bröstet. Träna nästa set och lyft bollen hela vägen upp, vänd när bollen är ovanför huvudet.

Ytterligare ett sätt att variera är att sitta bak i benböj och lyfta bollen till brösthöjd, stanna kvar i nedersta läget benböj – fortsätt lyfta bollen, upp över huvudet. Håll kvar bollen ovanför huvudet och tryck till med rumpmusklerna för att komma upp till stående grundposition.

Andra övningar som är bra att träna med medicinboll är utfall, knälyft och balansövningar.

Spänn magmusklerna och kom ihåg att hålla axlarna sänkta. Lycka till! /Caroline

Spänn magmusklerna och lyft upp bollen