Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

rygglyft i maskin bra rörlighetsträningOm jag skulle välja en enda träningsövning för ryggen så är det rygglyft, eller ryggresningar som den också kallas. Övningen går att variera på flera olika vis och du kan träna den med många olika träningsredskap.

Övningen förbättrar både ryggens rörlighet och styrka, vilket är idealiskt. Genom att träna någon form av rygglyft 2-3 gånger i veckan kan du träna till dig en starkare rygg på 4-8 veckor.

Genom att fortsätta träna rygglyft varje vecka så kan du undvika stelhet och ryggvärk resten av livet och leva ett liv som stark, spänstig och smidig pensionär.

Här är några olika sätt att träna rygglyft (klicka på övningen för bilder och beskrivning):
Rygglyft i maskin
Rygglyft med käpp
Rygglyft på boll
Diagonala rygglyft på boll
Omvända rygglyft på boll
Sneda rygglyft med kroppsvikt
Rygglyft med kroppsvikt
Rygglyft med rodd
Omvända rygglyft
Diagonala rygglyft med kroppsvikt
Rygglyft med armarna ut

När du tränar övningen i maskin, på träningsboll eller på stepbräda så blir rörelsebanan längre, vilket innebär extra bra rörlighetsträning. /Caroline