Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

nyttig bananpannkakaBananpannkaka är verkligen en favorit här hemma nu. Gott, nyttigt, snabbt att tillaga och kan varieras på många vis.

INGREDIENSER:
4 ekologiska ägg
2 ekologiska bananer

GÖR SÅ HÄR:
Knäck äggen i en bunke, vispa med en helt vanlig visp. Skala, skiva och mosa bananerna. Rör ned dem i smeten med gaffeln. Rör runt några varv så att det blir en ganska jämn smet. Stek små pannkakor i ekologiskt smör. Jag brukar göra dem i storleken så att det får plats 2-3 pannkakor i stekpannan samtidigt.

SERVERINGSTIPS:
Ihop med tinade hallon, kokade i mikron och ekologisk keso. Eller med rivna morötter och keso. Eller med kanel (superbra mellis to go).

Vidar, Tyra och jag äter det ofta till middag när Erik är borta och vi varit på barndans eller tennis efter dagis och kommer hem ungefär i samma veva som när maten helst skulle varit på bordet. Eller som mellanmål i lekparken, när jag gör mellis bara till dem så halverar jag receptet, 2 ägg och 1 banan alltså.

Jag fick detta tips från en mamma på på dagis, som hade med det på en picknick, i folie för att de skulle vara lite varma. Hon i sin tur hade fått receptet från en fröken på dagiset.

Sprid gärna receptet vidare till andra småbarnsföräldrar (bra och nyttigt även för inte-småbarnsföräldrar också, men det brukar sällan bli samma typ av matkris hos vuxna, hehe). Detta har verkligen gjort mammalivet enklare, då just middag och mellis i farten annars kan vara en utmaning tycker jag.

Fler förslag på serveringstips? Skriv dem i en kommentar tack. /Caroline