Info om PT-online med Caroline
Info om PT-online med Caroline

omvända crunches på bänkFråga: Hur ser du på olika magövningar när man fött barn? Är det olika plankor som är effektivast för att få bort mammamagen? Är crunches big no-no?
Svar: Pikplanka och planka med fötterna på boll är två extremt bra övningar för att få ordning på transversus som vanligtvis är svag och slapp efter graviditeten, plankövningar över huvudtaget är väldigt bra.

Det kan ta år att bygga upp magmusklerna till samma form som de var före graviditeterna. Dels för att det tar tid att stärka och bygga muskler, men också för att det kan vara en större utmaning att få till de där träningspassen som behövs, med den regelbundenheten som behövs för att det “ska hända något”.

Crunchövningar och situps är big no-no fram tills dess att transversus är stark som berget igen, som den var före graviditeterna. Det är alltså viktigt att börja bygga magmusklerna inifrån och ut. Därefter är crunches bra magträning för att stärka core och magmusklerna ytterligare.

Läs mer i artiklarna på min mammaträningssajt Mammaiform.se:
“Börja träna efter en graviditet”
“Få platt mage efter förlossningen”
“Gå ned i vikt efter graviditeten”

Förutom magträning så behövs även förbränning, för att “få” den där platta magen. Jag har även skrivit tips om att promenera sig i form med barnvagnen på min mammaträningssajt.

Min egen strategi för att träna bort mammamagen, eller mammamagarna, var en massa plankövningar och att samla ihop 30-40 mil powerwalks. Det tog 3 månader efter min första graviditet och ett år efter min andra graviditet. Jag fick inte helt enkelt inte ihop det på samma sätt med två barn som med ett barn, Vidar gick ju inte på dagis på den tiden heller och det var en medvetet val och en självvald prioritering. Inget jag gnäller över alltså. Var sak har sin tid. Självklart var det frustrerande ibland (typ när jag försökte klämma på mig smal-jeansen) att inte vara samma vältränade person som jag egentligen är och vill vara.

Det är dock fixat nu tack vare många, korta och supereffektiva träningsprogram hemma, många plankor och mina kompisar kettlebellsen. Det kanske inte är mitt livs bästa form, men tillräckligt. Bättre sent än aldrig finns det ju något som heter. Nu när jag ändå kommit in på temat ordspråk :o) /Caroline