Utbudet av träningskläder för män är väldigt mycket mindre jämfört med utbudet av träningskläder för kvinnor. Så har det alltid varit och jag är förvånad över att det fortfarande är så, särskilt i en storstad som Stockholm.

Jag har länge tyckt att detta är konstigt. Det är ju minst lika många män som kvinnor som tränar. Dessutom tjänar de flesta män mer pengar än kvinnor så det borde ju finnas pengar att spendera.

Är män inte lika intresserade av träningskläder som kvinnor?

Eller är butikerna inte lika intresserade av att sälja träningskläder till män som till kvinnor?

En sak är säker. Det finns många marknadsandelar att hämta för den butik som kommer på detta och börjar marknadsföra träningskläder för män i samma utsträckning som till kvinnor.

Just det här försökte jag få butiker att göra på den tiden jag arbetade på Nike. Ingen hakade på. De butiker jag mötte trodde helt enkelt inte att det skulle vara möjligt att sälja lika mycket träningskläder till män som till kvinnor.

Jag är helt säker på att det skulle gå – om det görs på rätt sätt (till exempel behöver männen lockas till butiken direkt, oavsett om det är en verklig butik eller online) (och det går ju att göra med rätt sorts marknadsföring) (idag är det många fruar/sambos/mammor som köper träningskläder till män).

Sportbranschen kör kampanjer riktade till kvinnor flera gånger om året. Det är lätt att få uppfattningen att träningskläder för män skulle vara en bristvara.

OM det är en kampanj som riktar sig till både män och kvinnor så är det ändå övervägande träningskläder för kvinnor som lyfts fram.

På senare tid tycker jag mig dock se en förändring, det är faktiskt fler än ingen eller någon enstaka skyltdocka som visar träningskläder för män.

Vid NK:s senaste träningskampanj när de fyllde sina gigantiska skyltfönster på Hamngatan med träningskläder, så var det faktiskt ett helt gäng skyltdockor som visade träningskläder för män (titta här).

En HM-butik i Stockholm har en hel avdelning med träningskläder för män och träningskläderna visas på skyltdockor, vilket alltså ganska så unikt i sportbranschen.

Fortfarande var det fler skyltdockor i NK:s skyltfönster som visade träningskläder för kvinnor är för män. Och avdelningen med träningskläder för män på HM är inte lika stor som den med träningskläder för kvinnor. Men ändå. /Caroline