11 dagar efter graviditetenDags att damma av datorn. Har ingen koll på vad som händer, läser inte ens nyheterna, haha. Myser i bebisbubblan och dagarna går, jag och Arvid är lika tajta som när han bodde i magen, fast med den stora skillnaden att han nu inte är i magen längre.

Han ammar en gång i timmen, ibland varannan, men inte på natten, då kör han var tredje timme. Övrigt tid sover han på mig eller på Erik eller på en kudde i knät. Han är vaken stundtals också, då vill han ha ny blöja eller sitta i storebrorsans eller storasyrrans knä eller hänga på någons axel och spana.

Förutom det här med att vara mjölkfabrik så ägnar jag en del tid på att bygga upp kroppen efter graviditeten. Arvid är med så klart och strategin är kvantitet, jag gör knipträning, övningar för att få magmusklerna att återfå funktionaliteten igen samt övningar för ökad kroppskontroll med mera flera gånger om dagen, någon minut här och där.

Jag kör de enklaste träningsprogrammen på min mammaträningssajt Mammaiform.se. Nu är jag på steg 3 i steg-för-steg-träningsupplägget, knipet och magstödet får faktiskt nästan godkänt. Jag vet att det behövs ytterligare ett par veckors stenhård knipträning och övningar med fokus på kroppskontroll och magstöd innan det är dags för steg 4.

Annan träning får vänta, jag körde den första barnvagnspromenaden idag, lyckades överanstränga mig i helgen genom att vara ute och gå med Arvid i bärselen och fick ont i bäckenet. Pytteliten runda men det var alltså för tidigt. Ikväll känns det dock bra efter dagens minimala runda med vagnen. Håller tummarna för att det fortsätter så.

Jag har inte vägt mig ännu, jag glider runt i mina favoritgravidjeans fortfarande och tycker att smaljeansen ligger finfint där längst inne i garderoben.

11 dagar efter förlossningen och här är status mammamage. Livmodern drar ju ihop sig automatiskt, amningen hjälper till i processen (jag kan inte sluta att imponeras över hur fiffigt det är) och så den här magövningen och några av de andra, allra enklaste mammaträningsövningarna på det.

Ännu är det en lång väg kvar till målstyrkan, i både magen och självklart också i resten av kroppen, men det är kul att vara i gång. Tre graviditeter på drygt fyra år, det ska bli intressant att se hur lång tid det tar att stärka upp kroppen efter denna graviditet. /Caroline
PS: I artikeln Få platt mage efter förlossningen kan du läsa mer om magträning efter graviditet.
11 dagar efter förlossningen