Active SportsÄnnu ett varumärke träningskläder i den lägre prisklassen intog marknaden den 6 januari 2012 – till sporthandlarnas och sportjättarnas stora förtret.

Active Sports på Gina Tricot. Sedan tidigare finns ju även HMs träningskläder och sportkedjornas egna varumärken, som till exempel Team Sportias Chnk.

Sportföretag som till exempel Adidas och sportkedjor som Intersport vill ju helst sälja träningslinnen för 300, 400 eller 500 kronor och gärna med god marginal.

Något som blir allt svårare för varje ny kollektion sportmode som kliver in på träningsmarknaden via modekedjorna.

HM och Gina Tricot erbjuder idag topptrendiga och moderna alternativ, till helt överkomliga priser.

Dessutom presenterar och producerar modekedjorna nya kollektioner träningskläder i en raskare takt är sportföretagen och med kortare ledtider – modebranschen är van ett helt annat tempo.

Är de snygga träningskläderna på HM och Gina Tricot bra alternativ även när det kommer till funktionalitet?

Jag har testat vårens kollektioner på HM och Gina Tricot och ofta motsvarar priset kvaliteten. Men när det kommer till ett linne eller en träningströja så spelar det mig personligen ingen större roll. Jag väljer gärna kvantitet före kvalitet här – det är kul att köpa nytt ofta.

När det däremot gäller sport-bh och skor som ju handlar om stöd för bysten och faktorer som kan påverka fysiologin så är valet självklart kvalitet. Där blir valet Shock Absorber eller Nike.

Idag är det enkelt att spontant shoppa snygga och billiga träningskläder. Tack vare modekedjorna. Förr var köpet av träningskläder mer av en investering, man tänkte till en extra gång vid valet av träningsbyxa.

Det förvånar mig att sportföretagen och sportkedjorna inte riktigt hänger med. Sportkedjorna har förvisso egna märken, men produkterna är långt i från nivån på kollektionerna a la modekedjorna. De jag tycker lyckas bäst är Stadium med Soc.
Och sportföretag som Reebok, Röhnisch, Puma och Casall – varför gör de inte egna kollektioner budgetmode för att haffa en del av kakan istället för att servera hela till Gina Tricot och HM?

Det finns en stor målgrupp kvinnor vars träningsmotivation ökar av att shoppa nya träningskläder ofta och som gillar att variera sina träningsoutfits. Är du en av dem? Jag är.

/Caroline