App mammaträning
Appen Mamma i form
Armhävningar på knä

Armhävningar tränar bröst och axlar samt stärker coremusklerna. För att bli bra på armhävningar – fokusera på teknikträning och bli starkare snabbare. En bra strategi för att bli bättre på armhävningar är att träna armhävningar på knä. Börja liggande på golvet och pressa kroppen uppåt för att träna armhävningsteknik effektivt.

Du kommer då automatiskt in i den rätta armhävningspositionen, du aktiverar de muskler du ska och det går lättare än att börja i läget med raka armar.

Så här:
1. Ligg ned på golvet och spänn magen, rumpan och alla andra muskler. Tänk att kroppen ska vara lika oböjlig som en lyktstolpe.
2. Placera händerna två handbredder från kroppens sidor, lite lägre än brösthöjd.
3. Sug in naveln mot ryggraden och aktivera framför allt bröstmusklerna – pressa ifrån så att kroppen kommer upp och sträck armarna. Kroppen – fortfarande lika spänd och rak! (Tänk att det ska vara en rak linje från huvudet via höften till knäna eller fötterna.)
4. Kom sedan tillbaka ned samma väg samtidigt som du håller emot övningen (”bromsar”) med bröstmusklerna (fortsätt spänna magen och rumpan så att kroppen håller sig rak). Kom ihåg att spänna magmusklerna hela tiden.